Ben je verplicht administratiekosten te betalen wanneer je aan kan tonen dat je minder dan 22 euro hebt betaald voor een zending buiten europa?
Ik ontvang een zending van buiten Europa. De zending van de goederen is €21.99. PostNL geeft aan dat ik BTW en invoerkosten verschuldigd ben omdat de prijs hoger is dan €22. Ik kan aantonen dat het bedrag onder de €22 zit. Nu geeft PostNL aan, dat ik kan betalen en bezwaar aantekenen, maar dan altijd alsnog €13.00 verschuldigd ben aan PostNL vanwege de 'Administratie en opslag'.
Dat lijkt mij de omgekeerde wereld, wanneer ik in het gelijk wordt gesteld dat ik geen invoerkosten en BTW hoef te betalen.
Mag PostNL zomaar €13.00 aan kosten rekenen wanneer ik in het gelijk wordt gesteld? En kan ik ook mijn eigen onkosten (tijd, telefoonkosten, ophalen ipv dat de bezorger aan de deur komt) verhalen op PostNL?
Eventueel inklaringskosten echter wel.
http://www.invoercalculator.nl/inklaringskosten
https://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/145337-inklaringskosten-wat-zijn-dat.html
Pakketjes met een waarde tot 22 euro mógen vrij ingevoerd worden,zonder douanerechten en omzetbelasting. Maar niet gezegd dat het ook gebeurd. Misschien moest het pakket toch aangemeld worden vanwege de inhoud.
Het verschil tussen het berekende eindbedrag en de werkelijke invoerkosten kan verschillende oorzaken hebben.Er kan een verschil ontstaan in de actuele valuta wisselkoers die de bank, douane en vervoerder gebruiken
"Is uw pakket afkomstig uit een ander land? Dan moet u misschien wel betalen. Dit is het geval bij: aankopen vanaf 22 euro
geschenken vanaf 45 euro " In dit geval is dat dus niet het geval, en hoef ik dus ook niet te betalen (is mijn conclusie). Dat is iets wat ik aan kan tonen, ongeacht of de wisselkoers van de douane op dat moment anders is. Wat PostNL echter claimt, is dat, ongeacht of ik wel of geen gelijk krijg dat het bedrag onder de €22 zit, ik altijd die €13.00 moet betalen. Dat is ook waar het mij om gaat: Als er een fout is gemaakt waardoor ik onder de €22 zit, dan hoor ik toch niet voor kosten op te draaien die ik anders ook niet zou hebben gekregen? Of zit dit juridisch anders in elkaar? (Het gaat mij niet om de consumentenkwestie of klacht, dat regel ik wel met PostNL zelf, maar puur of ik in mijn recht sta, of dat dit iets is wat mag).
PostNl bepaalt niet of er inklaringskosten moeten worden betaald, dat bepaalt de Douane belastingdienst.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.