Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je verplicht administratiekosten te betalen wanneer je aan kan tonen dat je minder dan 22 euro hebt betaald voor een zending buiten europa?

Ik ontvang een zending van buiten Europa. De zending van de goederen is €21.99. PostNL geeft aan dat ik BTW en invoerkosten verschuldigd ben omdat de prijs hoger is dan €22. Ik kan aantonen dat het bedrag onder de €22 zit. Nu geeft PostNL aan, dat ik kan betalen en bezwaar aantekenen, maar dan altijd alsnog €13.00 verschuldigd ben aan PostNL vanwege de 'Administratie en opslag'.

Dat lijkt mij de omgekeerde wereld, wanneer ik in het gelijk wordt gesteld dat ik geen invoerkosten en BTW hoef te betalen.

Mag PostNL zomaar €13.00 aan kosten rekenen wanneer ik in het gelijk wordt gesteld? En kan ik ook mijn eigen onkosten (tijd, telefoonkosten, ophalen ipv dat de bezorger aan de deur komt) verhalen op PostNL?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als PostNL € 13.-- heeft moeten betalen berekenen zij dit door aan degene die het pakket in ontvangst neemt.
Ook al hebt u via de website minder dan € 22.-- aan de leverancier betaald, kan het nog zo zijn dat de douane na controle de waarde hoger heeft vastgesteld.
Als u het niet eens bent geweest met de inklaringskosten had u het pakket moeten weigeren. Op het moment dat u het pakket in ontvangst neemt bent u verplicht de inklaringskosten te betalen.
U kunt het pakket terugsturen en bezwaar maken tegen de kosten bij de douane belastingdienst, maar toch altijd eerst betalen aan PostNl.
U kunt dit allemaal zelf regelen, maar is qua administratie is het geen eenvoudige weg.
De eenvoudigste weg is altijd: niet eens met de berekende invoerrechten? het pakket niet aannemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing