Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik genoodzaakt te betalen?

Bij een sportschool van een vriend heb ik vroeger gesport. Ik heb aan hun mondeling aangegeven dat als ze verhuizen ik mijn abonnement wil annuleren.

Nu zijn ze naar een andere locatie en zijn we 6 maanden verder krijg ik een mail met een rekening van 6 maanden.
Normaal sturen ze me elke maand een betalingsherinnering dat ik nog een bedrag open heb staan. Ik dacht namelijk dat ik allang was uitgeschreven en heb daar 6 maanden lang niet gesport. Moet ik dat bedrag toch betalen aangezien ik dat heb aangegeven? Ze hebben 6 maanden lang geen contact met mij opgezocht over dat mijn lidmaatschap niet is geannuleerd en dat ik een bedrag heb openstaan... als ze dat deden had ik het gelijk geannuleerd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Even in de overeenkomst kijken, hoe je je moet afmelden en of het per maand opzegbaar is. Als dat wel het geval is, en zij zijn zelf al zo lang in gebreke gebleven door geen betalingsherinnering te sturen, dan is 6 maanden naheffing wel erg veel. 1 of 2 maande lijkt mij dan meer acceptabel.
jc54
7 jaar geleden
Of je uiteindelijk moet betalen, ligt aan jouw vriend, de eigenaar van de sportschool. Bel hem, herinner hem aan jouw verbale opzegging en wacht het antwoord af. Misschien is het inderdaad een goede vriend.

"Het is maandelijks opzegbaar en ik moest met een brief mijn lidmaatschap annuleren."

Kijk, dat is dus duidelijk. Als je na 6 maanden opzegt omdat je ineens een betalingsherinnering krijgt, dan is het duidelijk. Je had schriftelijk met een brief , geen mail! , moeten opzeggen.

-Zaken en vrienden/familie moet je gescheiden houden.
-Altijd alle afspraken zwart op wit.
-Dus ook het opzeggen van een abonnement, het is een contract.

Succes hallo883!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men kan zoveel in een overeenkomst zetten. Maar dat geldt nier meer.

Abonnementen moet je op dezelfde manier kunnen opzeggen als dat je deze hebt afgesloten.

Dus als jij toen de tijd daar binnen gelopen bent en hebt gezegd "Hoi ik wil lid worden" dan moet je ook op die manier kunnen opzeggen. Met 1 maand opzegtermijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met andere woorden. Als jij toen de tijd op die manier lid geworden bent, dan was je mondelinge opzegging rechtsgeldig.

Daar is dan misschien geen bewijs van. Maar een juridisch loket of rechtsbijstand kan daar wel wat mee.

Toegevoegd na 16 minuten:
Blijkbaar bestaat er hier iets als "Wie eist, die bewijst."
Kortom, jij hebt opgezegd. De sportschool zegt van niet. Zij willen geld...dus zij eisen. Bewijs maar dat jij niet hebt opgezegd.

http://blog.wetrecht.nl/mondelinge-afspraak/
In dit artikel staat een kopje: Welke mondelinge afspraken zijn geldig?
Onderaan staat: de mondelinge afspraak om een bepaalde overeenkomst te ontbinden.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing