Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de boete voor het fietsen op een plek waar dat niet is toegestaan, zijn er verschillende tarieven daarvoor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn meer dan 50 verschillende mogelijkheden om als fietsgebruiker een boete/bekeuring op te 'lopen" maar slechts ongeveer vijf voor fietsen op een plaats waar dat niet is toegestaan.
Inekez1
7 jaar geleden
slechts ongeveer vijf? Nee, dat zijn er wel iets meer. In de link bij mijn antwoord kom ik tegen:
- op busbaan rijden
- overschrijden doorgetrokken streep
- op snelweg of autoweg fietsen
- negeren verplicht fietspad
- niet rechts houden (dus links of midden op de weg fietsen of slingeren)
- inrijden waar verboden (bord C1, C14, C15)
- tegen rijrichting inrijden (bord C2, C3, C4)
- verplichte rijrichting negeren (bord D1 t/m D7) Ik zie niet echt het verschil tussen de laatste twee, maar er staan verschillende boetebedragen voor dus kennelijk zijn het toch wel verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plaatsen waar men zich niet fietsend mag bevinden, ongeacht welke rijrichting of welk gedeelte van de weg men kiest, zijn:
de busbaan, de snelweg of autoweg, buiten het verplichte fietspad en inrijden als het in beide richtingen verboden is (dus bij een gesloten verklaring).
Verboden te fietsen in parken, plantsoenen en winkelgebieden (zie rubriek groenvoorziening gemeente). Tegen de richting in rijden en verplichte rijrichting negeren kunnen een bekeuring opleveren, maar daarna mag men de fiets omkeren en de andere kant uit fietsen. Misschien duikt er nog ergens een artikeltje op, maar veel zullen dat er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteindelijk kan ik niet meer dan twee tarieven vinden. -55 euro voor de "gebruikelijke" plekken waar je niet mag fietsen (stoep, weg als er fietspad is, park, winkel, busbaan etc).
-140 euro voor de autoweg/snelweg. (even de administratiekosten en >12,<16 weggelaten). Of sla ik nu een tarief over.
Inekez1
7 jaar geleden
Ja, je mist er een paar:
- 35 voor 'inrijden waar verboden' en voor 'verplichte rijrichting negeren'
- 90 euro voor 'niet rechtshouden' en ook voor 'overschrijden doorgetrokken streep'. https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22601,21960,21912#beslissingpad226012196021912

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Met de fiets,  niet zoveel mogelijk rechts houden op een andere weg dan autoweg of autosnelweg
feitcode R 303 a, boetebedrag € 90.—
De snelweg als autoweg gebruiken Feitcode R 461a en R 468 a ,
boetebedragen € 140,—.
Bij de boetebedragen komt nog   € 9,—administratiekosten.
Toegevoegd na 11 minuten:
Als bij de leeftijdsgroep minderjarige van 12 tot 16 jaar het vastgestelde bedrag gehalveerd moet worden moet dit op de kennisgeving van de bekeuring (dan wel op de aankondiging van de strafbeschikking) worden genoteerd.
Bekeuringen voor:
Met de fiets door park of plantsoen rijden € 55,—
Fietsen door winkelgebied of op de stoep € 55,—

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn dus verschillende tarieven, sommige boetes zijn gebaseerd op een plaatselijke Verordening of bij Algemene Plaatselijke Verordening
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus. Nog een paar: Inrijden waar verboden: € 30,- (Bord C1, C14, C15) Tegen rijrichting inrijden: € 45,- (Bord C2, C3 en C4, zie hieronder) Verplichte rijrichting negeren: € 30,- (Bord D1 t/m D7, zie hieronder) https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/alle-bekeuringen-met-bedragen-2012-voor-fietsers-op-een-rij
SimonV
7 jaar geleden
O, dit is reeds opgemerkt bij reacties, zie ik. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Simon, Ik ben ingegaan op de vraag of er verschillende boetes zijn voor het fietsen op een plek waar het niet is toegestaan.
Er zijn verschillende tarieven, maar ook weer niet zooooveel. Met de vier tarieven van € 35,-- , € 90,-- € 140,-- en € 55,-- voor fietsen in parken en plantsoenen waar dat op grond van de APV is verboden, heb je het ongeveer wel gehad.
Wat de borden C1, C14 en C15 – (boetes € 35,--) betreft, heb je gelijk, die horen er bij, dan is het echt verboden zich er fietsend te bevinden.
Bij C1 mag men helemaal geen gebruik van de weg maken, bij C14 en C15 mag men nog wel met de fiets aan de hand lopen. Tegen de rijrichting inrijden (C2, C3, C4 - € 55.--) of rijrichting negeren (D1 t/m D7 - € 35.--) is iets anders dan fietsen waar het niet mag.
Het zijn precies die verschillen op grond waarvan de OvJ of de kantonrechter de boete ongeldig kan verklaren na bezwaar. Op de Erasmusbrug in Rotterdam vind je legio spookfietsers . Als de handhavers het op hun heupen krijgen, kunnen zij deze spookfietsers onmiddellijk bekeuren en gelasten om te keren waardoor de spookfietser verder van huis is. Of dichterbij, dat kan ook nog.
https://www.ad.nl/rotterdam/spookfietsers-hebben-vrij-baan-op-de-erasmusbrug~a3e71a73/ Extra weetje: in Nederland valt de boete nog mee, in België is het fietsen tegen de richting in een overtreding van de derde graad: boete is in 2017 verhoogd naar € 174,--. Ik hoop dat het bericht foutloos overkomt.
Ja, daar zijn heel veel verschillende tarieven voor. Voor het fietsen op de stoep of in een voetgangersgebied gelden andere bedragen dan voor het fietsen op de snelweg.

Onderstaande link geeft veel situaties weer, maar de genoemde bedragen zijn inmiddels alweer verhoogd. Het gaat me te ver hier alle mogelijkheden te voorzien van de nu geldende boetebedragen. De site geeft een indicatie.

Boetes worden verhoogd met administratiekosten. Heb je bij het fietsen op een plek waar dat niet is toegestaan ook anderen ernstig in gevaar gebracht of schade veroorzaakt, dan kun je daarvoor uiteraard nog een aparte boete krijgen.
(Lees meer...)
Inekez1
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: