Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand komt te overlijden wanneer en hoe zoekt een notaris contact met nabestaanden?

Mijn vader is recentelijk komen te overlijden, hoorde ik via via. Ik had al jaren geen contact meer met hem en ben enig kind, hij heeft nog wel broer en zussen. Hoe komt een notaris aan mijn gegevens en op welke termijn kan ik een telefoontje verwachten? Hij had een koophuis en dacht dat daarbij een testament verplicht was.
Overigens ben ik geen aasgier maar gaat het me er meer om wat ik kan verwachten zodat ik me alvast kan voorbereiden op alle papierwinkel

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Voor het openen van het testament heeft de notaris een uittreksel uit het overlijdensregister van de Burgerlijke Stand nodig. Dat wordt na de uitvaart door de uitvaartondernemer aan de nabestaanden overhandigd. Waarschijnlijk heeft een van de broers of zussen van je vader de uitvaart gecoördineerd en dat formulier gekregen.
Hij of zij zal vervolgens naar een notaris gaan voor de verdere afwikkeling, waarbij o.a. wordt gecheckt of je vader een testament heeft opgesteld. (Je kunt dat, als belanghebbende, overigens ook zelf opvragen bij het Centraal Testamentenregister, maar hebt daarvoor wel de overlijdensacte nodig).
De notaris gaat vervolgens met het testament aan de slag: hij gaat op zoek naar de erfgenamen, zet baten en schulden op een rij, adviseert rechthebbenden of het verstandig is de erfenis te aanvaarden en zorgt dat alle schulden worden voldaan. Daarna wordt akte van boedelverdeling opgesteld. In de praktijk kan dat hele proces t/m uitbetaling wel een jaar duren.
Pieter2011
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing