Valt ex-werkgever aansprakelijk te stellen voor gemiste inkomsten?
Hele korte samenvatting: Mijn vrouw werkte 1FTE. Werd na herstel van haar eerste burnout een jaar later weer ziek. Verzocht de werkgever om arbodienst in te schakelen. Werkgever zegt contact opgenomen te hebben, en zegt dat ze gewoon moet komen werken (Later bleek hij nooit contact opgenomen te hebben). Vervolgens zelf geprobeerd het probleem op te lossen door van baan te wisselen (mede op advies van werkgever). Daar effectief 4 dagen gewerkt, en toen door nieuwe werkgever ziekgemeld en in Ziektewet gekomen.
Doordat zij bij die nieuwe werkgever maar 0,4FTE vervulde (die 4 dagen, (op papier 1 maand in dienst geweest =proefperiode)), is haar Ziektewetuitkering op die 0,4FTE gebaseerd.
Zij ontvangt als uitkering dus 70% van 0,4FTE = 28% van haar oorspronkelijke salaris, waar ze dus 70% ontvangen zou hebben wanneer die eerste werkgever haar ziek zou hebben gemeld. Ze loopt dus 2 jaar lang maandelijks 0,42% van een maandsalaris = +/-10 maandsalarissen aan inkomsten mis. UWV zegt: We kijken naar je laatste werkgever.
Ik vind: Die gemiste inkomsten is de schuld van bewust foutief handelen van de eerste werkgever.