Kan de rechter extra toezicht toewijzen op gevolmachtigde ?
In mijn professionele kring hoor ik dat iemand erachter komt dat de bankrekening van haar moeder die zij steeds heeft verzorgd door een gevolmachtigde zwager wordt leeggehaald. De zwager verklaart desgevraagd openhartig dat dat is om belastingen te vermijden. Het geld stopt deze in zijn eigen kluis. Zwager zal tzt ook executeur en mentor/bewindvoerder zijn en dat is ook al bij de notaris geregeld. Dochter raadde haar moeder aan maar snel een levenstestament te laten maken maar die bleek al te bestaan. Moeder liet desgevraagd het levenstestament zien, zich kennelijk nauwelijks van de inhoud bewust,en daarin is bepaald dat dochter, hoewel die de zorg- en hand en spandiensten verricht is uitgesloten tzt van elke bevoegdheid terwijl ze met moeder een voortreffelijke relatie heeft. . Alleen haar zwager en diens vrouw, haar zus dus hebben een rol. Binnenkort wordt een winkelpandje van moeder verkocht en ook daarvan zal de opbrengtst stukje bij beetje de kluis in gaan. Alhoewel misbruik niet vast staat ligt de kans op daarop op de loer. Elke vraag van dochter wordt als wantrouwen weggewimpeld en inzage krijgt zij niet. Ookal is zij zelf uitgesloten van enige vertegenwoordiging maar wel erfgenaam. De kans is groot dat tzt de erfenis volledig in de kluis zit waarvan tegen die tijd het bestaan zelfs niet is aan te tonen. Zij wil in belang van moeder de relaties niet schaden. Mijn vraag is nu kan dochter aan de kantonrechter verzoeken extra toezicht toe te wijzen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.