Welk onderscheid heeft de haagse school gemaakt bij het maken van de klassefoto ?
Een school in Den Haag moet de moeder van twee leerlingen een schadevergoeding betalen omdat de kinderen het maken van de schoolfoto's hebben gemist. De rechter wees de vrouw 500 euro toe. De kinderen misten het maken van de schoolfoto's omdat dat samenviel met de viering van het islamitische Offerfeest.
De kinderen krijgen de vergoeding omdat hun school volgens de kantonrechter onderscheid heeft gemaakt tussen leerlingen en dat mag niet volgens de wet gelijke behandeling.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/28599632/__Geen_klassenfoto__500_euro__.html
Ik begrijp niet wat het onderscheid is dat de rechter hier ziet.
In mijn beleving is het zo dat de school een datum heeft geprikt voor de klassenfoto. Wie dan aanwezig is komt op de foto en wie niet aanwezig is niet. ("Jammer, maar helaas")
Ben je ziek, of heb je op die dag een bruiloft, dan kom je ook niet op de foto. Waarom zou dat juridisch (!!!) anders liggen bij het geval dat ouders er voor kiezen het vieren van een offerfeest voor te laten gaan.
Ja, je kan vrij krijgen voor het vieren van een offerfeest, maar dat krijg je ook wanneer je ziek bent, of naar een bruiloft moet. Die kinderen hebben toch ook geen recht op 500 euro ? Of wel ?
Opm.
Ik ben bij deze vraag geïnteresseerd in de JURIDISCHE achtergrond.
Daarom het vriendelijke verzoek om politiek gemotiveerde voor- of afkeuringen van deze uitspraak achterwege te laten.
Ieder gelovig mens krijgt van mij de vrijheid om te vieren wat zij willen, vrijheid blijheid, maar onze cultuur kent geen offerfeest en dit zal ook nimmer hier een officiële feestdag worden.
Christenen, Hindoeïsten, Joden, Katholieken, Gereformeerden, Jehova's etc. etc. hebben ieder hun eigen feestdagen die door anderen niet worden gevierd. Een school of werkgever kan geen rekening houden met al die verschillende feestdagen.
Eén ding is mij niet duidelijk, wanneer heeft die schoolfoto plaatsgevonden, want het offerfeest (slachtfeest), vindt dit jaar pas plaats op 1 september.
Volgens mij hoort er in al die artikelen te staan "suikerfeest" ik meen me te herinneren dat dit ook in het eerste krantenartikel stond wat ik over dit onderwerp gelezen had.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.