Mijn kids zijn door mijn ex uitgeschreven bij de gemeente (BRP). Ik mag ze van de rechter weer inschrijven, maar wat als hij niet ingeschreven staat?
Mijn ex-man heeft onze kinderen van 12 en 14 uitgeschreven omdat hij met hen in het buitenland wil gaan wonen. Ze hebben bij hem hoofdverblijfplaats dus hij heeft mijn toestemming niet nodig en dit zonder overleg gedaan. Ik ben naar de rechter gestapt omdat ik hem geen toestemming geef (wij hebben beiden gezag over de kinderen) voor de verhuizing en de rechter geeft hem geen vervangende toestemming.
Van de rechter mag ik de kinderen weer inschrijven in de gemeente waar ze woonden (hij is een half uur rijden verderop gaan wonen na de scheiding) in het geval dat hij het zelf niet doet. Hij wil nog steeds naar het buitenland dus hij zegt dat hij misschien in hoger beroep gaat en is niet van plan om onze kinderen weer in de BRP in te schrijven.
Het lijkt mij in het belang van mijn dochters dat ze weer ingeschreven worden en naar school gaan (leerplicht vervalt als je je uitschrijft) en mijn advocaat schat in dat hij een hoger beroep niet gaat winnen.
Mijn vraag: Wat als mijn ex-man zichzelf uitgeschreven laat staan?
Ik wil mijn kinderen weer inschrijven op hun oude adres maar levert dat geen problemen op? Omdat de hoofdverblijfplaats bij hem bepaalt is?
Toegevoegd na 33 minuten:
Natuurlijk heb ik ook met mijn advocaat contact gehad....en die weet het antwoord dus ook niet.
Bij Burgerzaken gaan ze het uitzoeken.
Misschien dat er iemand is die toevallig wel weet hoe of wat.
In het kader van daar heb je niets aan, niemand weet ervan. Ik zou zeker een en ander schriftelijk vastleggen en deze brief (doe ik liever dan e-mail: zwart op wit) aan de gemeente sturen als bevestiging/bewijs/herinnering: Betreft: uitschrijven 2 kinderen, geen leerplicht! hoe weer inschrijven zonder gevaar voor herhaling?
Geachte ... ,
"Ter bevestiging van ons telefoongesprek van ... juni 2017 over de situatie van mijn 2 kinderen.
... hele verhaal ... "
Ik verzoek u mij te berichten over de stand van zaken.
Met vriendelijke groet, En over een week bellen en naar een update vragen. Hoe langer jij niets laat horen, hoe langer het duurt voordat je iets hoort, lijkt het vaak. Dus even zelf bellen en niet afwachten is beter.
Mijn vrouw en ik gingen scheiden en mijn dochter 15 en zoon 12 bleven bij mij en ik kreeg het ouderlijk gezag en maakte mijn ex toeziende voogd.
Als grensbewoner wilde m,et mijn kinderen naar België verhuizen omdat ik een betere baan kon krijgen. Mijn ex, en tevens toeziende voogd was er sterk op tegen, maar na informatie bij mijn advocaat en de raad voor de kinderbescherming bleek dat niets ons vertrek kon tegenhouden.
Het is niet doorgegaan omdat ik het mijn ex wilde besparen, maar het was zonder problemen mogelijk geweest.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.