Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel uur moet ik werken met een 4 uur contract?

momenteel heb ik ontslag genomen bij mijn parttime baan maar ik heb een opzeg termijn van 1 maand die ik respecteer. ik heb een 4 uur contact dus ik vroeg als ze mij 4 uur konden in roosteren alleen mijn baas gaat daar niet mee akkoord volgens hem moet ik het gemiddelde van mijn laatste 3 maanden werken officieel. momenteel word er veel druk nu op mij uitgeoefend mijn vraag luid.... is dit waar zo ja waar is dat aangegeven? alvast bedankt 18 jarige scholier:)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is normaal dat er bij een contract met wisselende uren wordt uitgegaan van het gemiddelde van de afgelopen drie maanden. Dat geldt bijvoorbeeld bij ziekte of werkloosheid; je uitkering is dan niet gebaseerd op het aantal uren dat op je contract staat, maar op het gemiddelde aantal uren dat je werkte voor je werkloos werd danwel uitviel door ziekte. En wanneer je werkgever niet minder uren werk voor je heeft, dan is vanaf zes maanden na aanvang van je contract ook leidend hoeveel je daadwerkelijk hebt gewerkt: heb je bijvoorbeeld een nulurencontract of - zoals in jouw geval - een contract van vier uren per week maar werk je al drie maanden lang minstens twintig uur per week, dan moet jouw werkgever je die twintig uur blijven uitbetalen wanneer hij plotsteling minder werk voor je heeft.

Alles is dus gebaseerd op het daadwerkelijke aantal uren dat je werkt: dat noemt men een rechtsvermoeden. Met andere woorden: zowel jij als jouw werkgever mogen erop rekenen dat het aantal uren dat je de laatste drie maanden hebt gewerkt, ook daadwerkelijk door jou kunnen/zullen worden gewerkt: je werkgever mag er vanuit gaan dat jij die uren ook komt werken, en jij mag er vanuit gaan dat je werkgever je voor die uren ook zal inplannen en anders de uren zal uitbetalen. Bij contracten waarbij er een wederzijdse opzegtermijn is van één maand geldt dan ook dat als de werkgever degene is die het contract opzegt, de werknemer erop mag rekenen dat hij in de uitwerktermijn ongeveer het aantal uren kan blijven werken dat hij de afgelopen drie maanden heeft gewerkt. Het is dus niet meer dan logisch dat wanneer jij degene bent die opzegt, je ook de uren werkt die je altijd hebt gewerkt, óók als in je contract minder uren staan. Dit geldt des te meer wanneer er al een planning is gemaakt voor de maand waarin je nog moet werken.

Toegevoegd na 18 minuten:
Rechtsvermoeden arbeidsomvang, Artikel 7:610b BW

Wanneer de arbeidsovereenkomst tenminste drie maanden heeft geduurd, wordt het afgesproken aantal uren arbeid per maand berekend als het gemiddelde aantal uren dat de werknemer in de afgelopen drie maanden per maand heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing