Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik verplicht mijn meisjesnaam (geboortenaam) achternaam te gebruiken in een ziekenhuis?

Hallo,
Ineens moest ik regelmatig in het ziekenhuis zijn. Hoewel ik bij de gemeente aangegeven heb dat ik mijn meisjes achternaam niet wil gebruiken. Staat het steeds op mijn stickers en ponskaart. Trouwens ook bij de apotheek duikt ineens mijn meisjes achternaam op. Het blijkt te maken te hebben met een nieuwe wet of zo?
Ik wil mijn meisjes achternaam niet gebruiken wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ziekenhuis registreert u onder de naam zoals u in de Basisregistratie Personen (BRP) bekend bent. Dit is het vroegere GBA. In de BRP staat u onder uw meisjesnaam evt met toevoeging van de naam van uw echtgenoot. De meisjesnaam blijft altijd aan u gekoppeld. Dit is ook wel te verklaren. Dit voorkomt vergissingen daar een aangetrouwde naam meermaals kan veranderen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit heeft overigens niet met een nieuwe wet te maken. Dit was in het verleden ook reeds zo.
Als u hier echt grote bezaafen tegen heeft is de enige manier om het anders te krijgen het officieel wijzigen van uw naam. Dit kan alleen onder strenge voorwaarden.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alleen in het ziekenhuis, maar in alle min of meer officiële situaties moet je je 'meisjesnaam' of geboortenaam opgeven.
Het huwelijk geeft je het recht om de naam van je man te voeren in de dagelijkse praktijk, maar je echte achternaam verandert niet; je blijft je hele leven je echte achternaam (geboortenaam/meisjesnaam) houden.

Dat is bv in de VS anders, daar verandert (desgewenst) ook je achternaam door het huwelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling; je MOET dus je echte achternaam (meisjesnaam/geboortenaam) blijven opgeven bij alle officiële situaties. Dara is niet zoveel aan te doen, behalve je achternaam veranderen. Dat kan in bepaalde gevallen, kost enkele honderden euro's.
tinus1969
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing