Mag post.nl de schade dat ontstaat door VERLIES van een pakket bij de consument neerleggen?
Ik heb in januari een pakket twv +/- €75 (staat ook op t bonnetje) naar australie verstuurd. Ik heb hier +/- €35 voor betaald.
Dit is nooit aangekomen en is ergens in het logistieke proces blijven hangen. Postnl heeft meerdere onderzoeken gedaan naar het pakket, maar vandaag kreeg ik de reactie dat ze het pakket niet meer kunnen lokaliseren (Dus kwijt zijn). Volgens postnl is de schade dat is ontstaan door het verlies niet verzekerd (dat had ik apart moeten afsluiten). Ze kunnen me daarom geen vergoeding geven. Inmiddels heb k contact gehad en mogelijk kunnen ze me wel de verzendkosten zelf (€35), maar niet de waarde van het pakket vergoeden. Dit terwijl Postnl het pakket is kwijt geraakt. Ik wordt daarbij verwezen naar de algemene voorwaarden.
Nu heb ik toevallig tijdens mijn studie wat basisles gehad over consumentenrecht; kooprecht, waarbij ik mij kan herinneren dat bepalingen in algemene voorwaarden ook, volgens een zwarte- en grijze lijst, onredelijk bezwarend kunnen zijn. Ik heb hier al naar gegoogled, maar ik had graag de mening van iemand gehoord die er meer kennis van heeft.
M.i. is postnl namelijk verantwoordelijk voor de schade die is ontstaat als gevolg van het verlies, aangezien dat, anders dan bijv. val/stoot schade, duidelijk aan hun verwijtbaar is. M.i. mag ik als consument verwachten dat postnl mijn pakket niet kwijt raakt en bezorgd. M.i. is een verzekering, ook al bieden ze dat aan, daarom overbodig. Heb ik hier een punt?
Je hebt namelijk de optie om te verzekeren. Als die optie er niet was geweest, dan had je wel een punt gehad.
postnl geeft je nu de keuze tussen goedkoop en alles eigen risico of duur en verzekerd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.