Is het legetiem bewijs door camara's op te hangen in een openbare ruimte?
Ik word beschuldigd van vernieling aan een scooter. Hiervan zijn camera beelden gemaakt door een persoon in een openbare afsluitbare ruimte zonder toestemming te vragen aan de beheerder van het pand of aan te geven dat hier een camera is opgehangen. De persoon in kwestie heeft zelf het initiatief genomen hier een camera op te hangen. Nu bedreigd hij me dat ik de schade moet vergoeden à 1250 euro anders stapt hij naar de politie en zet hij de beelden op facebook. Hij wil de transactie hierom ook zwart doen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en bestaat er een risico indien de persoon naar de politie stapt? Of zijn de beelden die hij heeft illegaal door stiekem te filmen op deze plaats dat niet zijn eigendom is.
Mijn eerste vraag : Had jij het recht om de scooter te vernielen ?
Die vraag is irrelevant. Daar gaat het niet om. (we weten namelijk niet wat er op de camerabeelden staat of wat de aanleiding is geweest).
Maar ik geef toe dat het raar voelt. Het voelt ook raar dat diegene de transactie zwart wil doen. Dat klopt ook niet. Kortom, een moeilijke vraag waarbij het antwoord nagenoeg niet gegeven kan worden door alle omstandigheden waarvan we niet op de hoogte zijn.
Het materiaal kan echter wel als bewijs gebruikt worden in een civiele zaak (het vernielen).
https://ictrecht.nl/factsheets/cameratoezicht/
Want pas als het op internet staat is het waar. ;-)
Moraliseren is allerminst mijn stiel. Maar één ding zal de OvJ u via de rechter zeker vragen, als alles blijkt te zijn zoals u het beschrijft, namelijk:
"Dacht u straffeloos iemands eigendom te beschadigen omdat u dacht dat het niet gezien werd?"
Als u de schade hebt aangericht, meldt het dan zelf en handel het af, maar doe beslist geen betalingen zwart.
Om te eindigen met de ''één na laatste zin van het boek 'De Avonden' van Gerard Reve: Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven.
Wat janjan123 zich erbij gedacht heeft, mag geen enkele invloed hebben op een antwoord op afstand, zelfs niet als vragensteller aan mijn deur klopt voor rechtsbijstand. @paulus811, begrijpelijk dat u zich erover verbaast dat er vaak geen reactie of verder uitleg van de vragenstellers komt. Er kunnen allerlei redenen zijn, maar aan deze kant kent men die niet en hoeft men die niet te kennen. Soms is het zelfs beter voor de vragensteller dat hij niet meer details prijsgeeft. Ik verbaas mij nergens meer over maar blijf wel nieuwsgierig door welke invloeden iemands manier van denken is ontstaan zoals hij denkt, bv dat men onder een schadevergoeding uit kan komen op grond van een in zijn ogen 'ongeoorloofde' daad van de benadeelde. De vraag is: is het bewijs van de vernieling legitiem? De toevoeging bestaat uit irrelevante mededelingen naar aanleiding waarvan vragen als: is dat zo?, hoe weet u dat? gesteld zouden kunnen worden als janjan deze mededelingen doet bij zijn klacht op het politiebureau.
Voor beantwoording van de vraag zijn deze opmerkingen niet relevant.
Anders voorzie ik dat dit een gebed zonder eind wordt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.