Ik werd beetgepakt door de beveiliger in de Haagse tram. mag dit?
Ik wilde uitstappen in HTM Tram 9 richting Vrederust.
Ik had een OV-Chipkaart bij mij.
Maar mijn moeder bewaarde die.
Ik dacht eerst dat het een burger was.
Maar toen zag ik een badge, aan de badge zag ik dat het een beveiliger was.
Hij vroeg om mijn OV-Chipkaart.
Ik wilde de OV-Chipkaart pakken maar ik word opeens beetgepakt door de beveiliger.
Hij zei steeds: Goedemorgen meneer, mag ik uw OV-Chipkaart alstublieft.
Ik zei steeds: Ik ga het laten zien.
Maar hij liet mij niet los.
Toen heeft mijn moeder Mijn OV-Chipkaart laten zien.
De beveiliger ging mij loslaten.
Ik werd behandeld als een 5 jarige jongentje.
Dit gebeurde nooit als ik in de tram reisde.
Dit is agressief en vreemd gedrag.
Mag hij dit doen?
Alle tips en antwoorden zijn welkom.
Toegevoegd na 2 minuten:
Hij was niet van de Haagse Tram Maatschappij (HT
Ik wilde de OV-Chipkaart pakken maar ik word opeens beetgepakt door de beveiliger.
Als je aangeeft dat je je OV-chipkaart wil pakken en je blijft verder rustig, dan zie ik niet in waarom een beveiliger jou moet vasthouden. Aan de andere kant, wanneer een beveiliger een reden meent (!) te hebben om je even staande te houden, dan hoeft enige lichte dwang niet buitenproportioneel te zijn. Ook al blijkt er achteraf de situatie anders te zijn dan dat de beveiliger vooraf heeft ingeschat.
Daarbij, beetpakken is niet hetzelfde als mishandelen.
Secutity leden van de HTM zijn geen BOA.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur#HTM_.28Den_Haag.29
Als je had gezegd: "Mijn moeder staat daar, zij heeft mijn OV-kaart, ik haal hem even op", dan snapte de beveiliger dat je er niet gewoon vandoor wilde gaan.
Mensen kunnen je gedachten niet lezen.
Maar de prinsjes en prinsesjes van de maatschappij van tegenwoordig beginnen softies te worden.
Een HTM-controleur mag in zijn functie van buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) boetes uitschrijven. De bekendste boete is voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs.
Zij kunnen ook optreden tegen het niet kunnen (of niet willen) tonen van een geldig identiteitsbewijs of het opgeven van valse persoonsgegevens.
HTM-controleurs zijn te herkennen aan hun uniform, maar, let op nu komt het, er zijn ook HTM-controleurs in gewone kleding die te herkennen zijn aan hun badges of een vuistje op de rechtermouw. Dat ontdekt de zwartrijder pas bij het uitstappen.
Staande houden is een wettelijk omschreven handeling die alleen is voorbehouden aan opsporingsambtenaren!
En wat betekent het als iemand bevoegd is om naar iemands identiteit te vragen: dat hij bevoegd is om iemand staande ts houden!
Aanhouden mag iedereen die een strafbaar feit op heterdaad constateert. Dat mogen dus de HTM Hofstad security controleurs ook.
Nog aan kleine aanvulling: bij de HTM dames controleurs zit het vuistjesloge op de linker revers van het jasje.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.