Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werd beetgepakt door de beveiliger in de Haagse tram. mag dit?

Ik wilde uitstappen in HTM Tram 9 richting Vrederust.
Ik had een OV-Chipkaart bij mij.
Maar mijn moeder bewaarde die.
Ik dacht eerst dat het een burger was.
Maar toen zag ik een badge, aan de badge zag ik dat het een beveiliger was.
Hij vroeg om mijn OV-Chipkaart.
Ik wilde de OV-Chipkaart pakken maar ik word opeens beetgepakt door de beveiliger.
Hij zei steeds: Goedemorgen meneer, mag ik uw OV-Chipkaart alstublieft.
Ik zei steeds: Ik ga het laten zien.
Maar hij liet mij niet los.
Toen heeft mijn moeder Mijn OV-Chipkaart laten zien.
De beveiliger ging mij loslaten.
Ik werd behandeld als een 5 jarige jongentje.

Dit gebeurde nooit als ik in de tram reisde.

Dit is agressief en vreemd gedrag.

Mag hij dit doen?

Alle tips en antwoorden zijn welkom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij was niet van de Haagse Tram Maatschappij (HT

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja en nee. Zolang je niet bent aangehouden mag een beveiliger je niet vastpakken of andere fysieke dwang gebruiken om je het weglopen te beletten. Als je echter zijn aanwijzingen om te blijven staan en je vervoersbewijs te tonen niet opvolgt, is dat waarschijnlijk aanleiding om je alsnog aan te houden op grond van een heterdaad. Je schiet er dus niks mee op.

Het zou voor een controleur ondoenlijk zijn om iedereen die niet direct zijn vervoersbewijs toont aan te houden, omdat deze personen na aanhouding onverwijld overgedragen moeten worden aan een opsporingsambtenaar, met alle rompslomp van dien. Helemaal omdat de meeste mensen na enig aandringen wel degelijk een vervoersbewijs blijken te hebben. Een controleur kiest daarom voor de veel praktischer grijze weg: eerst tegenhouden en pas indien nodig daadwerkelijk aanhouden. Vreemd is dat niet.

Het vastpakken moet wel gepast en terughoudend geweld zijn en in verhouding staan tot het doel. Er moet dus zo min mogelijk geweld als nodig worden gebruikt om je tegen te houden. Alleen de politie mag echt geweld gebruiken. Verzet tegen gepast geweld bij een aanhouding kan overigens leiden tot een aanklacht voor mishandeling van de controleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing