Is ledentoelating een wettelijke eisen voor een vereniging?
Is het verplicht voor een vereniging om leden toe te kunnen laten om wettelijk als vereniging te gelden?
Als voorbeeld, de PVV is een partij en een partij is een vereniging.
Als wettelijke voorwaarden moet een vereniging gesticht zijn door twee personen (natuurlijk persoon Geert Wilders en rechtspersoon Stichting Groep Wilders) en minimaal één lid hebben, Geert Wilders.
Nu kan ik mij voorstellen dat er toelatingseisen mogen worden gesteld aan ledenaanvragen, maar is het wettelijk toegestaan om een vereniging te zijn die (uit één lid bestaat en) principieel geen leden toelaat?
Weet iemand hier een wettelijk/juridisch gefundeerd antwoord op?
Met vriendelijke groet,
Isaiah van Hunen
In boek 2 van het burgerlijk wetboek staat in artikel 26 t/m 52 hoe e.e.a moet werken. Daar staat niet vermeld dat dit niet zou mogen
Ik zou zeggen dat qua intentie een vereniging personen moet verenigen (volgens de niet-wettelijke definitie, zoals de van Dale). Naar mijn inzien doet daarmee de PVV tekort, maar dit is dus wettelijk onvermeld gelaten wat betreft de ledentoelating, uiteraard ook begrijpelijk want zulke intenties vallen niet concreet te verwoorden. Dankjewel voor je antwoord!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.