Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de biologisch vader zijn kind erkennen dat geboren is binnen een ander huwelijk?

Stel meneer A en mevrouw B zijn getrouwd per 2010. Zij gaat vreemd in 2011 met meneer C en in 2012 krijgt zij een kind van C. Kan C zijn kind erkennen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Eén van de voorwaarden voor erkenning is dat een kind niet door meer dan 2 ouders erkend kan worden. Als op het moment van geboorte de moeder is getrouwd met meneer B, dan wordt meneer B automatisch juridisch vader van het kind. Dan kan niet meer ongedaan worden gemaakt.

"Er mogen niet al 2 ouders zijn. Is het kind bijvoorbeeld geadopteerd door de vrouwelijke partner van de moeder? Dan kan de biologische vader het kind niet meer erkennen."

"Automatisch juridisch ouderschap verkrijgen.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt uw partner een kind? Dan hoeft u het kind niet te erkennen. U bent dan automatisch de juridische vader. Ook als u niet de biologische vader van het kind bent."
Inekez1
8 jaar geleden
Ik ben geen jurist, maar bij mijn weten kan een vaderschap onder bepaalde omstandigheden ontkend worden. Pas als de vaderschap van vader B is ontkent, kan vader C gaan erkennen. Wanneer, en wie (vader A, vader B, de moeder of het kind) er het vaderschap van vader B kan ontkennen is nogal een ingewikkeld verhaal (staat in AWBi vanaf art. 200 oid, iig flinke lap tekst)

Maar in principe, in geval van huwelijk, is B de vader, en die vaderschap moet eerst ontkent worden voordat C kan erkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ehh, ik heb de A en B verwisseld. Ik zat met mevr. A en meneer B in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing