Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vader zit in een verzorgingstehuis. Het huis wordt verkocht mag je het geld wat overblijft verdelen onder de kinderen?

Hij heeft een eigen huis. Moeder 3 jaar geleden overleden. Sinds vorig jaar mei in een verzorgingstehuis i.v.m. dementie. Wij zijn gemachtigd om roerende en onroerende goederen te verdelen c.q. te verkopen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
15.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ja dat mag.
Of is er een testament waar wat anders in staat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U schetst daar een vreemde situatie:
Uw vader is wegens dementie opgenomen in een verzorgingstehuis. Het is niet de vader zelf die onder bewind komt (er is dus geen sprake van curatele met een curator) maar het zijn de goederen van vader die onder bewind komen.
Er wordt dan een bewindvoerder benoemd die uw vader vertegenwoordigd in en buiten rechte.
De bewindvoerder beheert het vermogen van vader. Beheren is eigenlijk het in stand houden van het vermogen.
Dat u nu al gemachtigd bent om de bezittingen van uw vader te verdelen c.q. te verkopen terwijl hij nog in leven is, komt mij bijzonder vreemd voor.
ronron1212
7 jaar geleden
@JoanDArc lijkt mijn ook. Daarnaast kun je niets zo maar verdelen er is sprake van erfbelasting.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien bedoelt vraagstelle dat ze gemachtigd zijn door de vader om het te verkopen over de onder beheer/bewind gestelde goederen. Maar uiteraard mogen de opbrengsten dan niet verdeelt worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi,
dat kan niet want de vader is opgenomen wegens dementie. Dan kunnen zij niet gemachtigd zijn door de vader of de machtiging is ongeldig.
erotisi
7 jaar geleden
Machtiging
Wil de bewindvoerder zelf over goederen die onder het bewind vallen beschikken (verkopen of bezwaren), dan moet hij daarvoor toestemming hebben van degene voor wie het bewind is ingesteld. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het sluiten van een lening en het treffen van een schikking over een geldvordering. Wil of kan de betrokkene daarvoor geen toestemming geven, dan kan de bewindvoerder per brief aan de kantonrechter om toestemming vragen. De kantonrechter kan zo ook voor telkens terugkerende lasten (zoals reiskosten) eenmalig toestemming geven. De rechter die het bewind instelt, kan overigens meteen daarvoor een doorlopende machtiging geven aan de bewindvoerder. De rechter kan aan die machtiging voorwaarden verbinden. http://www.goedvertegenwoordigd.nl/maatregelen/bewindvoering/procedures-en-regelgeving-bij-bewindvoering/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zolang je vader nog leeft in welke toestand dan ook blijft het zijn geld
als je het verdeeld onder elkaar zou je kunnen spreken van diefstal doordat je geen toestemming heb om het geld te verdelen voor de machtiging geld alleen dat je de inboedel mag verkopen cq verdelen bij verkoop gaat de opbrengst dus gewoon naar je vader
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Vanwege mijn achtergrond zou ik zo'n antwoord uit de losse pols niet mogen geven. Maar ik vermoed dat u in grote lijnen gelijk hebt.
Ik kan mij niet voorstellen dat het een geldige machtiging is, verkregen toen de vader nog geen tekenen van dementie vertoonde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
machtiging is afgegeven toen er nog geen tekenen van dementie waren in het bijzijn van een notaris.
Nee. Dat kan niet zomaar. Als het huis van uw vader is, dan is de verkoopopbrengst ook van uw vader. Uw vader zou dit geld wel kunnen schenken aan zijn kinderen. Dat kan voor € 5304,-- belastingvrij. Over het restant betaalt u ca 30% schenkbelasting.

U schrijft dat uw vader in een verzorgingshuis zit wegens dementie. Als uw vader niet meer handelingsbekwaam is dan kan/mag uw vader niet meer zelf zijn huis verkopen. Hiervoor zal een door een rechtbank een bewindvoerder aangesteld moeten worden. Een eventuele schenking kan uw vader dan ook niet meer zelf doen, en loopt via dezelfde bewindvoerder.

Als uw vader in een verzorgingshuis verzorgt wordt, dan moet hij hiervoor een eigen bijdrage betalen. Hiervoor wordt gekeken naar het vermogen van twee jaar geleden. Het 'wegschenken' van geld heeft dus geen invloed op de betaling van de eigen bijdrage nu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@HugoBaas3 lees deze link even de hoogte is voor kinderen echt iets lager
https://informatie.rente.nl/sparen/tarief-schenkbelasting
fisbel
7 jaar geleden
@HugoBaas3:
U heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van peiljaarverlegging. Als het vermogen (deels) wordt weggeschonken kan gevraagd worden om peiljaarverlegging. Het is dus wel degelijk mogelijk om op korte termijn minder Eigen Bijdrage te betalen. Voor het eerst is 2018 het jaar dat het weggesluisde vermogen invloed op de te betalen eigen bijdrage kan hebben. Als het vermogen in de loop van het jaar 2017 is weggesluisd is in 2018 dus minder eigen bijdrage te betalen. (peildatum 1 januari) Mits er een verzoek tot peiljaarverlegging is ingediend. Dit verzoek behelst dat i.p.v. jaar 2016 (n -2) het jaar 2018 bepalend is voor de hoogte van de eigen bijdrage. Zie voor de voorwaarden van peiljaarverlegging:
https://www.hetcak.nl/vragen/eigen-bijdrage/vragen-over-de-wmo/voorwaarden-aanpassing-eigen-bijdrage-wmo En voor het formulier:
https://www.hetcak.nl/vragen/aanvragen-en-wijzigen/aanvraag/aanpassing-eigen-bijdrage-aanvragen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding