Wat gebeurt er met de bezittingen als een echtgenoot de erfenis verwerpt?
Een echtgenoot uit een echtpaar waarvan de ander overlijdt, verwerpt de erfenis omdat de schulden groter zijn dan de bezittingen. Wat gebeurt er dan met de bezittingen? Als je de bezittingen verliest door het verwerpen, zijn er dan bezittingen die je wel mag houden, zoals bijvoorbeeld een bed en noodzakelijke meubels?
Familie- en erfrecht zijn extreem ingewikkeld. Als er een testament is opgemaakt heeft men ook nog te maken met het Notarieel recht.
De achterblijver wist niets van de schulden af?
Voor het aangaan van leningen en grote aankopen zijn meestal beider handtekeningen vereist. Als de schulden ontstaan zijn uit een onrechtmatige daad (het vervalsen van handtekening b.v.) gaat het om verknochte schulden die niet altijd in de gemeenschap vallen.
Gokschulden kunnen wel makkelijk worden gemaakt buiten medeweten van de andere partner.
De limiet bij een bank is maximaal de hoogte van netto inkomen per maand op de rekening.
Het netto inkomen wordt maar op één bankrekening gestort.
Anwb credit card met een hoge limiet? Moet wel iedere maand verrekend worden.
Bij een aanvraag voor een lening op de creditcard wordt de kredietwaardigheid getoetst. Als alle bankrekeningen op maximaal rood staan, wordt de lening niet verleend. Laat ik het zo zeggen @paulus811, zonder precieze dossierkennis waag ik mij niet aan een uitspraak.
Ook al is een partner nog uit het stenen tijdperk, door de regels die er zijn kan de ander niet voor 100% onwetend aangemerkt worden.
Hoe meer men weet, des te voorzichtiger is men met het geven van een antwoord.
Als ik u zonder risico, dus zonder op het verkeerde been te zetten, een doortimmerd antwoord kan geven, zal ik dat zeker gedaan hebben.
Alvast bedankt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.