Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn ex zich mijn kat toe-eigenen door te dreigen met rechtsbijstand erachter te zetten.?

Ik ben in januari bij mijn ex weggegaan en heb al mijn spullen meegenomen, behalve niet mijn kat....die mocht ik van hem niet meenemen. Ik wil mijn kat heel graag terug, maar nu zegt hij, omdat hij 4 maanden voor mijn kat gezorgt heeft, ik er geen recht meer op heb. kan hij rechtsbijstand inschakelen om mijn kan te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Natuurlijk kan hij zijn rechtsbijstand aanspreken, maar een kat is voor de wet gewoon een stuk eigendom, net als je andere spullen.

Als je kunt aantonen dat de kat van jou is, is de kat gewoon van jou. Je hebt de kat nu niet, maar dat is niet omdat je er afstand van hebt gedaan, maar omdat je hem niet mee mocht nemen van je ex. Als jouw auto vier maanden in mijn garage staat, wordt hij ook niet automatisch van mij, hoe vaak ik hem ook was. Voor de wet werkt het met een kat net zo.

Wat is er trouwens in die tussenliggende vier maanden gebeurd? Ik kan me niet voorstellen dat mijn kat vier maanden lang tegen mijn zin bij iemand anders zou leven, en ik geen actie zou hebben ondernomen om haar terug te krijgen. Of überhaupt dat ik me zou laten tegenhouden haar bij vertrek mee te nemen omdat het van de ander niet 'mag'.

Ik heb het idee dat we nu niet het hele verhaal weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou zeggen. laat hem maar rechtsbijstand inschakelen, dan hoef jij het niet te doen! Het is jouw kat en blijft jouw kat, je kunt dit bewijzen doordat hij op jouw naam staat.
De rechter zal dus moeten beslissen dat de kat naar de rechtmatige eigenaar terug moet gaan. Mits hij kan aantonen dat jij het dier nooit goed verzogd hebt. Jij zult alleen de onkosten van de verzorging die je ex heeft moeten maken vergoeden. Om zeker te zijn van je zaak kun je altijd gratis juridische vragen stellen bij bijv.www. jurofoon.nl. Je betaalt alleen de tel.gesprekskosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan er natuurlijk mee dreigen, maar volgens mij heeft hij nauwelijks kans.
Punt een zeg je dat de chip op jouw naam staat, dus is het duidelijk dat het beest van jou is.
Punt twee denk ik niet dat hij een advokaat kan vinden die gratis (pro deo) wil procederen om een kat.
Ook als hij een goede rechtsbijstandverzekering heeft,
zal hij in dit geval niet ver komen.

Wil je het zeker weten, kun je beter even mailen of bellen met het Juridisch Loket. 0900-8020 (10ct/pm)
http://www.juridischloket.nl/overhetjuridischloket/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn volgens de wet gewoon "zaken", zoals een bankstel of een dvd-speler. Bij een echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of het verbreken van een samenwoonrelatie, moeten gezamenlijke bezittingen door de ex-partners onderling worden verdeeld.

Je stelt in een van je reacties dat de kat op jouw naam staat. Jij bent dus de rechtmatige eigenaar van de kat.
De kat is dus geen gezamenlijke bezitting maar jouw geregistreerd eigendom.

Ik vertrouw er dan ook op dat jij, bij een eventueel geschil, de zaak wint.

De rechter zal waarschijnlijk wel kijken bij wie de kat het beste af is. En of er andere belangen mee wegen. In onderstaande link staat de beschrijving van een zaak waarbij een van de partners won omdat ze aannemelijk kon maken dat haar kinderen ziek werden van het gemis van het huisdier.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die kat aantoonbaar van jou is, dan behoor je die terug te krijgen. Wel kan je ex een vergoeding vragen voor het onderhoud in de achterliggende maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing