Kan een duits incassobureau mij houden aan het Duitse recht?
Ik heb een tijd geleden iets online besteld en niet afgerekend. Het gaat om usenet, een bedrijf uit San Marino zit daar achter. Het bedrag was in eerste instantie 85 euro.
Ik heb vandaag van een Duits incassobureau, TeschInkasso, een brief gekregen. Ik moet nu 154 euro betalen:
- 85 euro oorspronkelijk bedrag (usenet)
- 15 euro aanmaningskosten (usenet)
- 55 euro incassokosten (incassobureau)
Nou worden er allerlei Duitse wetsartikelen opgenoemd (krachtens art. 280 BGB bijvoorbeeld).
Ik heb op consuwijzer.nl uitgerekend dat ik in mijn geval maximaal 125 euro moet betalen (volgens Nederlands recht).
Mijn vraag dus: moet ik mij aan dit duitse recht houden en waarom is het Nederlandse recht of het San Marinese recht niet van toepassing?
Toegevoegd na 4 uur:
En dus eigenlijk, kunnen ze me wat maken?
Als dit voor een rechter komt in Nederland dan houdt hij/zij toch rekening met het Nederlandse recht.
Toegevoegd na 1 dag:
Heb het incassobureau gemaild met de boodschap dat ik het bedrag te hoog vind en in Nederland meestal lagere incassokosten worden gerekend.
Inmiddels ook antwoord terug met een tegenvoorstel van 125,00 EUR. Erg makkelijk 30 euro er dus af gekregen.
Natuurlijk krijg je dan een extra boete zoals het in Duitsland gebruikelijk is.
Wat het incassobureau rekent, daar heeft de wet niets over te zeggen. Net zo min als over de prijs van een brood.
Je probeert met een smoes onder je onfatsoenlijk gedrag (niet betalen) uit te komen.
https://nl.usenet.nl/algemene-handelsvoorwaarden/
Heb ik de eerste zin uit de vraag dan verkeerd begrepen ? " Ik heb een tijd geleden iets online besteld en niet afgerekend"
Aanmaningskosten zijn aparte kosten die soms in rekening gebracht worden op basis van tweemaal een aanmaningsbriefje schrijven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.