Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag de politie als je iets illegaals doet zoals vuurwerk afsteken in een video midden in het jaar en ze herkennen je van de video een boete sturen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
926
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Stuktv, zij mogen u zelfs een bezoekje brengen of vragen of u hen komt bezoeken op het bureau.
Zomaar een boete sturen?, neen natuurlijk niet. En wie zegt dat u degene bent die op de video staat, beelden kunnen heel bedrieglijk zijn. Ik herken soms niet eens mijzelf, of ik denk dat ik het ben en dan is het mijn zusje.
Zolang er geen opsporingsbevel is rondgestuurd, zal het wel meevallen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of hebben zij u herkend tussen de vuurwerk afstekende voetbalfans op een bepaalde datum bij een bepaalde voetbalwedstrijd? Maar dan nog, kan er niet zomaar een boete gestuurd worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Neen, de politie kan u niet zomaar een boete sturen, daar moet eerst een bekeuring aan vooraf gaan, dus ook een identificatie van de persoon die de bekeuring krijgt.
Dat kan niet naar aanleiding van een videofilmpje waarop de politie denkt iemand te herkennen. Eerst moet worden bewezen dat u het bent en dat u het vuurwerk afsteekt. Hier steekt de politie echt geen tijd in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Maar (even juridisch helder): Als jantje duidelijk herkenbaar in beeld verschijnt, kan het in principe wel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er mag nooit en er kán zelfs nooit zomaar een boete gestuurd worden. Zelfs al staat de naam van de persoon op zijn voorhoofd.
tinus1969
7 jaar geleden
@JOanDArc, ik heb het niet over 'zomaar'. Is het filmpje voldoende basis voor de OvJ om in actie te komen (vervolging of transactievoorstel)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969
Een filmpje kan wel een basis zijn voor de start van een onderzoek en uiteindelijk leiden tot een vervolging.
http://www.nu.nl/internet/1935660/vervolging-na-youtube-filmpje.amp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, neen hoor Tinus, zoals de vraag gesteld is, is er geen enkele aanleiding voor justitie om actie te ondernemen. Het is geen overmatig geweld waar n.a.v. tips de politie actie onderneemt, er is geen opsporingsverzoek, er circuleert geen foto via diverse politiebureaus etc etc. Er is geen enkele basis om een boete te sturen, daar is veel meer voor nodig. Zelfs als een filmpje zware mishandeling toont, kan er nog niet een boete gestuurd worden, daar moet een gedegen onderzoek en een veroordeling aan vooraf gaan.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc; volgens mij lees jij de vraag heel anders dan ik. De vraagsteller vraagt: 'Mag de politie...' en vervolgens vroeg ik 'Kan de OvJ actie ondernemen op basis van een filpmpje.' Om een reden die ik iet begrijp, begin jij over 'er is geen aanleiding, er circuleert geen foto,', maar dat is bezijden het punt. Dus laat ik het heel anders vragen: Als iemand een filmpje online zet, en op dat filmpje is iets te zien dat strafbaar is, zoals illegaal vuurwerk afsteken; kan dan in theorie politie of justitie op basis daarvan overgaan tot opsporing, wat uiteindelijk resulteert in dagvaarding etc etc?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, De vraag is duidelijk: kan er een boete gestuurd worden als de politie iemand herkent?
Antwoord: Neen natuurlijk niet, zou wat moois zijn. Politie ziet een filmpje, besluit zelf dat er een overtreding plaatsvindt, beslist, zonder nader onderzoek, dat het Jantje Pietersen is en stuurt een boete.
Dat mógen zij niet, dat kúnnen zij wel, maar dan alleen in een vlaag van verstandsverbijstering. En neen, het is ook geen basis (aanleiding) om een opsporing en vervolging te starten. Er is geen aanleiding (geen basis). Er is geen aangifte, er is geen opsporingsbevel, geen beelden van een zwaar misdrijf te zien, zoals een hoofd voor een restaurant enz enz.. Dat zouden allemaal bases (aanleidingen) kunnen zijn om een onderzoek te starten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding