gaat een militair boven ambulance personeel?
Ik liep in 2016 de Nijmeegse 4 daagse mee, nu weten we allemaal dat dit een hete week was, nu ging er een wandelaar onderuit, toevallig kwam er net een ambulance aanrijden,en de wandelaars wenkten en wezsn, maar die reed door nu is vraag 1= mag de ambulance gewoon doorrijden terwijl de wandelaars hem wenkten? En toevallig liep er ook een militair, en ik hoorde hem zeggen (ook tegen mij) en anders ga ik er voor staan en maan ik hem tot stoppen, naar mij, als militair, MOET hij ALTIJD luisteren, ik ga boven hem, nu is vraag 2= klopt dit? Gaat een militair ten alle tijden boven ambulance personeel? En wat is dan de volgorde van waar je naar je moet luisteren is dat dan verkeersregelaar-politie-militair of hoe zit het dan?
Toegevoegd na 1 minuut:
Weszen= wezen
Toegevoegd na 2 minuten:
De ambulance had wel.zwaaillichten aan en geen sirenes
De militair heeft geen enkel benul welke medische urgenties er spelen. Een wandelaar die " onderuit ging "... Is die gestruikeld, flauw gevallen, ?
De vraag is of er daar een ambulance bij miet komen.
Het antwoord is simpel dat een soldaat bij de vierdaagse gewoon en wandelaar is, en dus niet boven het ambulance personeel in functie gaat.
De militair KAN ook niet " boven" ambulancepersoneel staan.
Medische beslissingen over welke patient voorrang heeft en welke levensbedreigende situaties eerst oogelost moeten worden KUNNEN en MOGEN niet door een toevallig aanwezige militair genomen worden.
En DAAR is toen blijkbaar beslist dat de ambulance naar de betreffende wandelaar gaat.
Misschien kon een andere ambulance naar de eerste oproep.
Maar hoe dan ook, er is vanuit de meldkamer een beslissing gemaakt. Dit heeft helemaal niets met militairen of rangen te maken.
Via geluidssignalen is in zo'n kakafonie van muziek en zang niet snel genoeg te herkennen van welke kant de ambulance komt. De Ambulances die zich tijdens de Vierdaagse veilig tussen de zee van wandelaars moeten wringen gebruiken daarom zwaailichten, zodat iedereen ruim van te voren kan zien uit welke richting de ambulance komt en ruimte kan maken. De militairen hebben tijdens de Vierdaagse niets te vertellen, zij moeten alleen maar allemaal de zelfde richting uit marcheren en doen wat hun commandant zegt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.