Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

gaat een militair boven ambulance personeel?

Ik liep in 2016 de Nijmeegse 4 daagse mee, nu weten we allemaal dat dit een hete week was, nu ging er een wandelaar onderuit, toevallig kwam er net een ambulance aanrijden,en de wandelaars wenkten en wezsn, maar die reed door nu is vraag 1= mag de ambulance gewoon doorrijden terwijl de wandelaars hem wenkten? En toevallig liep er ook een militair, en ik hoorde hem zeggen (ook tegen mij) en anders ga ik er voor staan en maan ik hem tot stoppen, naar mij, als militair, MOET hij ALTIJD luisteren, ik ga boven hem, nu is vraag 2= klopt dit? Gaat een militair ten alle tijden boven ambulance personeel? En wat is dan de volgorde van waar je naar je moet luisteren is dat dan verkeersregelaar-politie-militair of hoe zit het dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Weszen= wezen

Toegevoegd na 2 minuten:
De ambulance had wel.zwaaillichten aan en geen sirenes

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een "gewone" militair heeft niet meer te zeggen dan een burger. Die militaire hiërarchie geldt alleen binnen defensie.

Het wordt anders wanneer die militair bij de marechaussee zit. De marechausse heeft opsporingsbevoegdheid, net als de politie. Mag ook het verkeer regelen. Stoptekens moeten worden opgevolgd.

Verder zijn er militairen en niet-militairen die bepaalde bevoegdheden hebben op grond van hun functie. Ook een stopteken van een verkeersbrigadier of iemand anders die herkenbaar is als "officiele verkeersregelaar" moet bijv. worden opgevolgd.
Computoon
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing