Kan de politie je verplichten om film- of videobeelden te wissen?
Naar aanleiding van een artikel van de Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/27294788/___Getuigen_moesten_beeld_wissen___.html) vraag ik me af in hoeverre de politie omstanders kan dwingen om hun foto's of videobeelden te wissen. Graag antwoorden met bronvermelding e/o jurisprudentie.
Je geeft in je link aan dat het gebeurt is, je geeft dus zelf al aan dat het kan. Of het is toegestaan is een andere vraag: Op openbaar terrein: zeker niet.
En elders waarschijnlijk ook niet.
(er schrijft hier vaak iemand die goed is op juridisch gebied, die kan dit veel beter vertellen dan ik)
Volgens een paar krantenartikelen sommeerde de politie omstanders de foto’s van hun telefoons en camera’s te wissen.
Soms weegt het belang zwaarder dan dat van de uitingsvrijheid. Maar dat is pas het geval wanneer bijvoorbeeld niet op een andere manier vastgesteld zou kunnen worden wie (mogelijke) daders waren. De politie mag eventueel wel beelden in beslag nemen wanneer zij nodig zijn voor de opsporing hetgeen bij dit incident niet van toepassing is. Beelden gaan tegenwoordig een eigen leven leiden, op deze beelden zullen zeker ook andere mensen, zoals toeschouwers herkenbaar in beeld staan. Een mening over dit geval heb ik pas als alle gegevens bekend zijn. Er is zelfs geen overeenstemming over wel of geen nekklem, en zo ja wie heeft deze aangelegd.
"Ja per direct moet je doen wat de politie je sommeert te doen ."
Zeker niet, hier zijn grenzen aan en dat geldt ook voor een deel van de rest van je verhaal. Filmen mag altijd (hinderen e.d. niet), telefoon kan in beslag genomen worden, maar daar mag niks van gewist worden zonder tussenkomst van een rechter.
(als je zoiets overkomt snel telefoon uitzetten en code niet geven)
http://stichtingjkbrotterdam.nl/columns/mag-ik-de-politie-filmen-tijdens-een-aanhouding/
De vraag is en blijft alleen: wat kun je doen als een agent je dwingt om ter plekke de beelden te wissen? @Kapperkort: Dat je in dit soort situaties geen beelden openbaar maakt waarop een slachtoffer of agenten herkenbaar in beeld komen, vind ik vanzelfsprekend!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.