Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er bij deze wegversmalling voorrang?

Aangezien het 'obstakel' aan de linkerkant is (gezien vanuit mijn camerastandpunt), nam ik altijd aan dat wanneer je vanuit mijn richting komt voorrang hebt.
Echter wordt ik hier zeer regelmatig bijna frontaal aangereden door automobilisten vanaf de andere kant die voorrang nemen. Dit laat mij twijfelen aan de conclusie die ik eerder had getrokken.

Nu zou ik graag willen weten hoe de voorrang hier officieel geregeld is, zodat ik voortaan met zekerheid kan gaan toeteren en seinen óf voorrang gaan verlenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier de foto's: https://postimg.org/gallery/1nctfsvjy/
Het uploaden van foto's naar GoeieVraag bleek problematisch.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jij (als brommer) hebt voorrang. De strook aan de zijkant is niet van toepassing, TENZIJ aangegeven staat dat je hier met je brommer MOET rijden.

Ondanks dat dit gedeeltelijk een fietsstrook betreft, is dit op het punt van de wegversmalling NIET het geval. Je mag hier dus NIET rijden met je brommer.

Zoals op de foto's te zien is, is het laatste stukje voor de versmalling een doorgetrokken streep. De versmalling zelf, maakt van dat stukje een fietsPAD en geen Strook. Een strook mag alleen tijdelijk gebruikt worden als je te maken hebt met voorsorteren of inhalen van afslaande voertuigen. Van dit alles is ook geen sprake. Als brommer heb je daar dus helemaal NIKS te zoeken.

Nu is het in het geval op deze foto's zo dat tegemoetkomend verkeer op jouw gedeelte van de weg moeten rijden. Hiermee moeten ze dus voorrang geven aan voor hun tegemoetkomend verkeer.

Op de foto zie ik een brommer helemaal rechts rijden terwijl een andere tegemoetkomende auto passeert.

Wil je je voorrang. Hou rekening met dwazen op de weg.
Neem alleen voorrang als je deze krijg.
Wees zeker van je zaak. Ga juist NIET helemaal rechts rijden, maar goed rechts van het midden, en laat zien dat jij daar rijdt. Blijk de auto toch ook af te buigen richting de doorgang van de versmalling kun je veilig naar LINKS uitwijken. Want rechts kunnen fietsers rijden en links kan er niks tegemoet komen.
Rij niet te snel, maar let op het verkeer wat je tegemoetkomt en wat deze doet.
sterredag
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als een obstakel zich op jouw weghelft bevindt, moet jij voorrang verlenen. Gezien vanuit het camerastandpunt heb jij dus inderdaad voorrang. Tenzij er borden staan die iets anders aangeven, uiteraard.

Nu moet je voorrang altijd krijgen en nooit nemen. Toeteren mag je alleen doen om een gevaarlijke situatie af te wenden, en dat zou niet nodig moeten zijn als je een beetje defensief rijdt. En dat is blijkbaar nodig in deze situatie. Het is soms lastig om je eigen snelheid - of die van een ander - juist in te schatten, dus het zou zomaar kunnen dat tegenliggers denken er nog makkelijk voorbij te kunnen (en dus gebruik kunnen maken van gelegenheidsvoorrang) voor jij bij de wegversmalling bent. Seinen is een ander verhaal, ik vraag me alleen af of het erg zinvol is. Maar ik ben geloof ik een beetje pessimistisch als het gaat om adermans kennis van verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij hebt voorrang, want het obstakel is aan de zijde van de tegenligger en er staan verder geen borden. Jouw rijbaan loopt gewoon door.
Je hebt weliswaar voorrang, maar neem dat nooit als de tegenliggers ook voorrang nemen, want vroeg of laat gaat het een keer mis. Niemand wordt beter van schade, ook al heb je voorrang. Beter twee seconden moeten wachten dan je auto in de prak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing