Waarom mag je nog steeds discrimineren op grond van uiterlijk?
Wie vaak in beeld komt zoals op tv of in een winkel etc. wordt (soms) oa geselecteerd op zijn uiterlijk. Op zich wel te begrijpen maar toch ook weer niet helemaal, immers je mag ook niet discrimineren ogv:
afkomst (ras) en nationaliteit
godsdienst en levensovertuiging
geslacht
leeftijd
burgerlijke staat
politieke overtuiging
handicap en chronische ziekte
hetero of homoseksuele gerichtheid
vast of tijdelijk arbeidscontract
voltijd of deeltijd werken.
Zou dat een kwestie van tijd zijn dat je niet meer mag discrimineren ogv uiterlijk bijv. omdat het in strijd is met de rechten van de mens. Of zijn er bijv. landen waar dat om een bepaalde reden wel verboden is? Of zou het altijd wel blijven mogen?
Stel je bent al 'lelijk' krijg je ook nog daarom je baan niet....
https://www.personeelslog.nl/2010/09/15/kandidaat-afwijzen-vanwege-uiterlijk-is-niet-verboden/
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/article20343810.ece
Het standaardantwoord is: omdat de keuze op iemand anders is gevallen.
Als een school een leraar of lerares Nederlands zoekt, lijkt het mij vreemd om iemand aan te nemen die alleen maar Engels en Frans spreekt.
In de pindakaasfabriek iemand aannemen die een notenallergie heeft lijkt mij ook niet handig.
Zo kunnen er allerlei valide redenen zijn om een bepaalde keuze wel of niet te maken.
Als men te pas en te onpas tot in het absurde altijd het etiket discriminatie ergens opplakt om niet te aanvaarden dat men ergens niet voor in aanmerking komt, zal dit begrip alleen maar steeds meer devalueren.
Maar de grote vraag is, of deze regel eigenlijk wel geldt voor burgers.
gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod waaraan de overheid zich jegens de burger dient te houden, namelijk het gelijk behandelen van gelijke gevallen. Het verbod is niet alleen een algemeen discriminatieverbod dat alleen voor de overheid t.o.v. de burgers geldt, het artikel formuleert een recht waar de burger zich rechtstreeks voor de rechter op kan beroepen.
Artikel 1 Grondwet is ook in andere wetgeving uitgewerkt, bv in het Wetboek van Strafrecht. Dit maakt het duidelijk dat het artikel niet alleen een verticale maar ook een horizontale werking heeft.
Bij een gemeente (ik ben helaas vergeten welke) willen ze enkel allochtone mensen aannemen. Dit vind ik discriminatie richting alle autochtone mensen in Nederland. Maar de instanties vinden dat helaas niet....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.