Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een bestelling opnieuw ontvangen die ik heb teruggestuurd zonder ervoor te betalen, mag ik dit houden?

Ik kocht onlangs een camera op een website. Er was een klein defectje, daarom heb ik het teruggestuurd. Ik vroeg mijn geld terug, en dit gingen ze terug storten op mijn rekening. Vandaag komt plots een pakketje binnen, met een nieuwe zelfde camera in. Daarnet hebben ze me een mail gestuurd dat ze het bedrag gingen overmaken op mijn rekening. Is dit een vergissing? Mag ik de camera houden of kan ik hiervoor een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als je eerlijk bent weet je toch wel wat je moet doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ja, dit is een vergissing, nee, je mag de camera niet houden en ja, je kan hier een boete, taakstraf of zelfs gevangenistraf voor krijgen.
Wat je natuurlijk wel mag vragen aan de webshop of zij de verzendkosten willen betalen aan jou als je de tweede camera terugzend.
Dat zullen ze zeker doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die nieuwe moet je (uiteraard) gewoon betalen, tenzij expliciet duidelijk is gemaakt dat het een cadeau betreft. (Onwaarschijnlijk). Anders moet je 'm terugsturen.

Het geld dat wordt teruggestort is voor het eerdere exemplaar, dat je ook al betaald had. Zo moet een webshop werken; het geld moet terug als het reeds betaalde product binnen de zichttermijn wordt teruggestuurd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat opnieuw sturen, moet inderdaad een vergissing zijn want webshops plegen geen niet-bestelde goederen toe te sturen.
Computoon
8 jaar geleden
Je kunt de camera houden want het is een fout van de webshop. Dit gebeurt meer in de grote drukte van Black Friday en Sinterklaas dat ze eigenlijk te weinig personeel hebben. Dan moet je ze ook niet storen met een foutieve zending want dat geeft nog meer werkdruk.
Gewoon je winst nemen en nergens over praten. Is voor beide partijen het beste.
Zo heb ik bij bol.com per ongeluk 2 paar skeelers gekregen voor de prijs van 1. Ik blij en bol bestaat nog steeds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit geldt als een onverschuldigde betaling (zie bron 1, met name lid 3).
Het bedrijf heeft alle recht om de tegenprestatie op te vorderen, ervan uitgaande dat deze 'dubbele terugbetaling' een foutje van hun kant geweest is.

Je kunt geen boete of zelfs gevangenisstraf krijgen omdat je simpelweg geen strafbaar feit gepleegd hebt of pleegt wanneer je het product houdt. Je kunt wel civielrechtelijk worden aangesproken (zie 1e alinea); als je daaraan geen gehoor geeft, kan je wel te maken krijgen met incassokosten of zelfs een deurwaarder op de stoep. Maar dat staat dus volkomen los van strafrechtelijke vervolging.

Dat neemt niet weg dat je beter zelf de koninklijke weg kunt bewandelen: contact opnemen met de webshop en de situatie uitleggen. En uiteraard hoef jij dan niet voor de verzendkosten op te draaien.

Toegevoegd na 11 minuten:
Er zijn uitzonderingen denkbaar op bron 1. Zo mag je wel spullen houden die bedrijven je toesturen om bijv. te proberen je klant bij hen te maken; of denk aan goede doelen die je eerst een pen sturen en jou vervolgens vragen hen een gift te geven. Maar beide zijn hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing