Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je zomaar een vluchtdeur openen buiten een noodgeval om?

Mijn buren hebben een vluchtdeur die uitkomt in mijn huis. In geval van brand zouden zij dus via mijn hal in het algemene trappenhuis kunnen komen. Zij hebben deze deur laatst zonder aanleiding en zonder aankondiging geopend ivm klussen in hun eigen huis. Ik was niet thuis en trof de situatie bij thuiskomst zo aan. Mag dat wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Neen. Dit mag enkel met toestemming van u of in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, iemand mag in principe altijd (onaangekondigd) testen of de noodvoorzieningen werken.

Maar het doel moet dan natuurlijk wel écht het testen zijn én men moet redelijkheid en billijkheid betrachten. (Dus niet elke 10 minuten even 'testen')

Om andere redenen (dus ook b.v. om te klussen) mag men de deur naar uw huis NIET zomaar openen. Dit is huisvredebreuk.

Toegevoegd na 20 minuten:
Bij problemen zou je een testprotocol af kunnen spreken.

Redelijk is bijvoorbeeld dat er maximaal 1x per jaar onaangekondigd getest kan worden. Alle overige testen gaan in overleg.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Het is een nooddeur die dus ook alleen in echte noodgevallen mag worden gebruikt om een pand snel te verlaten en jezelf in veiligheid te kunnen brengen.

Wanneer je buren de deur hebben geopend om te klussen, zijn ze dus in overtreding. Eens temeer omdat ze daarmee mogelijk de vrije doorgang hebben belemmerd en daardoor een (levens-) gevaarlijke situatie hebben gecreëerd. Immers, in geval van nood, waarin je prioriteit niet echt ligt bij het uitkijken waar je loopt, zou je kunnen struikelen over rondslingerend gereedschap en dergelijke.

Hoewel dit niet uit je vraag blijkt, zijn veel nooddeuren daarnaast met de alarminstallatie verbonden. Bij opening gaat er dan een (ontruiming-) alarm af en worden mogelijk automatisch hulpdiensten gealarmeerd. Die zijn niet echt blij met vals alarm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing