Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind mijn Taiwanese vriendin een duidelijk antwoord omtrent jaar verblijfsvergunning in Italië? (lees de uitleg aub!)

Haar vergunning als studente verloopt over een dag, maar zij veronderstelt dat ze nu 3 maanden toeristenvisum heeft. Ik vroeg haar te bellen naar de Taiwanese ambassade maar die hadden geen antwoord. Ze wil nanelijk naar Amsterdam vliegen en bij de ambassade zeiden ze dat het afhankelijk zou zijn van wat de politie in de luchthaven ervan vindt. Zij zouden daarom moeten beslissen kreeg ze te horen. Je kan het proberen, maar zij beslissen uiteindelijk of je mag vliegen of niet.
Het lijkt me nogal gestoord. Er moet toch een zekerheid bestaan hieromtrent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Inwoners van Taiwan zijn visumplichtig in de Schengenlanden.

Personen die al in een Schengenland verblijven moeten het Schengengebied verlaten en daarna in hun eigen land het visum aanvragen. Men kan dus niet, als men een visum heeft voor studie, zonder het Schengengebied te verlaten een visum krijgen op basis van toerisme.

Als je vriendin het vliegtuig neemt is er een zeer grote kans dat je haar in Amsterdam kunt verwelkomen, omdat binnen het Schengengebied op luchthavens geen paspoortcontrole meer bestaat.
Er is vrij reizen in Europa dus zowel in Italië als in Amsterdam hoeft ze normaal gesproken niet door de controle van de paspoorten. Die is er alleen op vluchten naar bestemmingen buiten het Schengengebied.

Als ze hier is, dan is ze illegaal in het land, omdat heer Schengenvisum is verlopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
heer = haar
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing