Mag een werkgever een rok op het werk verbieden?
Supermarkt:
Mijn man kwam vandaag thuis met het verhaal dat zijn vrouwelijke collega die streng Christen is niet de voorgeschreven werkkleding wil dragen.
Van het werk uit krijgt iedereen een spijkerbroek en een blouse zowel de dames als heren.
Nu wil zij die broek niet aan en komt dus met eigen rok naar het werk. Vandaag een zwarte, maar morgen misschien beige of bijvoorbeeld met bloemetjes.
Mijn man heeft daar geen problemen mee. Hij is vervangend filiaalmanager. Maar een collega heeft er wel een probleem mee. Zij is moslima en wil een hoofddoek dragen en blijkbaar is haar gezegd dat dit niet mag.
Nu zegt zij dat als haar collega wel een rok aan mag terwijl deze niet onder de bedrijfskleding valt, zij een hoofddoek en zo'n jurk mag dragen waar moslim vrouwen vaak in lopen. (Ik weet niet hoe zo'n ding heet)
Het bedrijf is het daar niet mee eens en wil nu alles verbieden. En allen verplicht stellen alleen de geleverde bedrijfskleding te dragen.
Wat mag nu wel en wat mag nu niet?
Mag het bedrijf dit doen?
En heeft iemand hier duidelijke bronnen bij? Omdat mijn man het voor zijn mensen wil opnemen, maar dan moet hij wel iets goeds hebben om mee aan te komen bij de directie of om aan de collega's te laten zien waarom hij niets voor ze kan doen...afhankelijk van de uitkomst.
Als de ene van de regel mag afwijken, mag de andere dat ook. En wie bepaalt dan waar de grenzen liggen Straks heeft iemand last van koude voeten en wil met baggerlaarzen komen werken of met een klomp op zijn hoofd.
Spijtig: dan allemaal weer volgens de regels de door het bedrijf verstrekte spijkerbroek met witte blouse, dus de bedrijfskleding.
Ik denk dat daar weinig wetgeving voor nodig is, bedrijfskleding is bedrijfskleding. Wist men dat niet toen men de baan aannam?
Elders worden zij weer ingevoerd ::))
Weg vrijheid, blijheid.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/04/5x-kledingvoorschriften-in-het-onderwijs
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.