Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre is de WG verplicht om een naheffing te betalen?

Al jaren actief bij eendezelfde, ook mijn enige WG.
Helaas een hele flinke naheffing, terwijl ik maar een WG heb gehad over 2015. Eind 2015 heb ik ruim 400 (overuren, adv, vakante etc) uur uitbetaald gekregen (exc maandloon)
Hier is (en dat merk ik nu pas op) echt te weinig belasting op ingehouden.

Nu heb ik wat gegoogled en ben ik tegen gekomen dat ik mijzelf kan beroepen op feit dat de WG inhoudingsplichtige is, dus dit ook moet regelen met de belasting dienst.

Vervolgens kan de WG zich weer beroepen op mij omdat ik netto teveel heb ontvangen. Echter ben ik ook tegengekomen dat indien je redelijkerwijs niet kon weten dat je teveel hebt ontvangen (incidenteel loon bijv) dit aan kan vechten. is er iemand met een juridische achtergrond die er wat van weet?

thanks!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Allereerst: ik ben geen jurist. Maar als de werknemer niet wist of redelijkerwijs kon weten dat hij een te hoog nettoloon kreeg, mag hij van een fout van de werkgever geen nadeel ondervinden. Als de werkgever te weinig loonheffing inhoudt, is hij degene die een naheffing krijgt en hij kan deze alleen onder omstandigheden doorbelasten aan de werknemer.

Ik betwijfel echter of er iets fout is gegaan. Maandelijks moet de werkgever de loongegevens digitaal doorgeven aan de Belastingdienst. Ook de gegevens van de jaaropgave worden digitaal doorgegeven, voor iedere werknemer. Die data worden ook maandelijks gecontroleerd. Dus een grote fout kan tijdig worden gesignaleerd.

Kortom: op basis waarvan concludeer je dat de onverwachte aanslag veroorzaakt wordt door de extra betaling van de werkgever en niet door een van de andere elementen van de aanslag inkomstenbelasting als het huurwaardeforfait, een lagere hypotheekrente t.g.v. aflossing of inkomsten uit vermogen?
Computoon
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing