Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen we schaatsen verzegelen om "gratis-schaatszoekers" te voorkomen?

Zeker met de wintermaanden en het natuurijs zijn er redelijk wat mensen die schaatsen kopen en vervolgens drie dagen later weer retour sturen. We zien in 75% van de gevallen dat de schaats gebruikt is (zodoende dat deze "op het ijs" is geweest). Ook wel, mensen kopen schaatsen, schaatsen er een dag op en sturen deze weer terug (wat vaak gebeurt bij kinderschaatsen wat bedoeld is voor kinderen geen schaatsen hebben maar wel een keer willen schaatsen).

Mogen wij de schaatsen verzegelen, door bijvoorbeeld een tie rip aan de brengen om het onderste deel van de schaats (waardoor schaatsen niet mogelijk is zonder deze te verbreken), vervolgens in de retourvoorwaarden opnemen dat mocht deze verzegeling verbroken zijn wij het retour niet kunnen aannemen om deze praktijken (die ons een hoop geld kosten) te voorkomen?

Een collegawebwinkel hanteert een retourtermijn van 2 dagen na levering wanneer er natuurijs ligt. Is dat toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Lekker asociaal dat mensen dat doen :-(
Ik heb ook nieuwe schaatsen heb ze 2x kunnen gebruiken. Maar retour sturen is niet eens in me opgekomen. Ik hoop voor je dat dit mag.
Ritsuka
8 jaar geleden
Het is jouw winkel, zolang je dit maar duidelijk vermeld bij bestellen mag dit denk ik wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo ongelofelijk onbeschoft dit...Bedenktijd is - met enkele uitzonderingen - geen próefperiode. Echt........van die mensen die elke week nieuwe kleren bestellen en terugsturen, zodat het net lijkt of ze altijd iets nieuws hebben. Iets nieuws játten ja.
paulus811
8 jaar geleden
Die tie-wrap is een goed idee en hoeft maar om 1 schaats. Je moet dan niet de standaard tie-wraps hebben, maar bijvoorbeeld een rode met label waarop staat dat verbreken verplicht tot aankoop.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Je moet ze alleen wel zo plaatsen dat de klant de schaatsen wel goed kan passen. Dus niet dat de ijzers zo strak tegen elkaar zitten dat je vervolgens niet op de schaatsen kunt staan.
paulus811
8 jaar geleden
Je hoeft ze niet aan elkaar te binden, zolang de toe-wrap maar om het glij gedeelte van een van de schaatsen zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou in de leveringsvoorwaarden zetten dat alleen schaatsen zonder gebruikerssporen mogen worden teruggestuurd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit gaat om een online aankoop.

Bij een online aankoop heeft de consument een zichttermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag hij eventueel besluiten het product terug te sturen en de leverancier hierover te informeren. Vervolgens heeft hij nog eens 14 dagen om het product werkelijk op te sturen.


Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.

Kort om: verzegeling staat toe dat iemand prima zijn schaatsen kan passen en kan bekijken. Het hindert de consument dus niet in zijn rechten m.b.t. de zichttermijn, maar is wel een middel om echt gebruik te kunnen controleren. Het is dus toegestaan !

Een beetje net zoals CD's verzegeld worden.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+plus, je schrijft het zelf al: het recht om het product te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. In een winkel wordt meestal niet geschaatst

Andere antwoorden (1)

De wettelijke retourtermijn ligt gewoon vast.


Een consument heeft het recht om producten van een webwinkel uit te proberen, maar dan gaat het om uitproberen zoals iemand dat zou doen in een fysieke winkel. De consument moet dus de mogelijkheid hebben om de schaatsen aan te trekken/te passen. 


(Vergelijk: kleding passen. Dat mag. Maar aantrekken, ermee naar een feest gaan en terugsturen -er blijken mensen te zijn die dat doen- mag niet.)



Je komt als webwinkel niet uit onder het recht van retour (het is bijv. geen software of hygiëneartikel) maar hebt wel de mogelijkheid om de kosten die je maakt voor het weer verkoopbaar maken van een artikel met gebruikssporen in mindering te brengen als schadevergoeding, op het moment dat je het geld terugstort.


Zoals het op een site stond:

"Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen."


Om problemen te voorkomen, zou ik dat retourbeleid wel duidelijk vermelden op de website (niet ergens verstopt in de algemene voorwaarden) en aangevuld met foto's aan de hand waarvan jij vaststelt of een artikel gewoon gebruikt is. En mensen op de klantenservice zetten die dit beleid vriendelijk maar duidelijk kunnen communiceren als er discussie ontstaat. Foto's maken als bewijsmateriaal als een klant toch gebruikte schaatsen terugstuurt. Die kun je toesturen als de klant reclameert dat hij niet het volledige aankoopbedrag heeft teruggekregen.


Het blijft -hoe dan ook- lastig. Strijk je uit commercieel punt te vaak over je hart, houd je je strikt vast aan de regels of zoek je het midden...


De bron gaat niet over schaatsen maar helpt je wellicht toch verder.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat die tiewraps betreft: naar mijn idee goed maar alleen als je de mogelijkheid hebt om zonder problemen beide schaatsen aan te trekken, zoals je ook schoenen kunt passen. Dat lukt niet als de schaatsen te strak aan elkaar vast zitten.
(Lees meer...)
Computoon
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: