Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nieuw paspoort nodig na echtscheiding als er vermeld op staat e/v??

Mijn man en ik gaan scheiden en hebben afgesproken dat ik zijn naam na ontbinding niet meer zal voeren. Nu staat op zowel mijn rijbewijs als op mijn paspoort e/v vermeld. Blijven deze legitimatiebewijzen geldig of moet ik ze vervangen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

JUIST vanwege deze reden worden paspoorten en ID-kaarten al een hele tijd NIET meer op je aangehuwde naam uitgeschreven - tot mijn grote ergernis overigens, want je wordt ineens gedwongen ook weer overal je meisjesnaam te gebruiken - maar op je meisjesnaam. Waarbij je overigens zelf mag weten welke naam je , zelfs NA je scheiding - gebruikt (tot op zekere hoogte ; zie link).

Je paspoort blijft gewoon geldig tot de aangegeven datum. Bij een nieuw paspoort zul je vermoedelijk de vermelding "e.v." willen weglaten. Maar het mag er ook nog op. Dat kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je alleen met de kinderen op vakantie gaat die de naam van de vader hebben. Pas wanneer je hertrouwt, moet je definitief "afscheid" nemen van de achternaam van je man.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die blijven beiden gewoon geldig tot je ze moet vernieuwen. Bij een nieuwe gaat dat e/v eraf en komt er weer alleen je meisjesnaam te staan. Let op: heb je voor nu ook een handtekening met de naam van je ex-partner dan moet je hier ook altijd mee tekenen. Met reizen etc en alle formulieren moet de handtekening op je paspoort of id bewijs overeenkomen met wat je tekent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing