Mag een cafe/restaurant aan een klant vragen/eisen te vertrekken als hij te lang blijft zitten?
Stel een consument blijft erg lang hangen aan zijn tafel, zonder veel te consumeren.
Kan en op grond waarvan kan de uitbater de consument verplichten te vertrekken? Zou het huisvredebreuk zijn of wanprestatie of een onrechtmatige daad?
Bij huisvredebreuk is het mogelijk dat iemand op rechtmatige manier is binnengekomen, binnen gelaten door de rechthebbende later alsnog wordt gesommeerd te vertrekken waarna de bezoeker weigert weg te gaan.
http://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zijn-de-mogelijkheden/
http://www.wetrecht.nl/onrechtmatige-daad/
Maar daar hoef je geen gehoor aan te geven. Je heb terrassen waar men alert is op een leeg glas of een lege kop.
Als je je cappuccino op hebt, wordt de lege kop zo snel mogelijk bij je weggehaald. Dat vind ik bijzonder ongastvrij. Doet men dit, dan blijf ik demonstratief langer zitten.
Meestal komt men dan vragen of je nog iets wil drinken.
Alsof ik in een zaak van dergelijk allooi nog iets zou willen gebruiken. Slechts eenmaal (in Monchau Duitsland), verzocht men mij te vertrekken. Toen ik antwoordde Rufen Sie die Polizei,
Kon ik rustig blijven zitten tot mijn ergernis over was.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.