Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik vinden wat de straf/boete is voor het aftappen van stroom ? door de meter te omzeilen?.?

naar aanleiding van een eerder gestelde vraag over aftappen.
Geef ik een ietwat illegaal advies om stroom af te tappen.
door de meter te omzeilen.
dus niet van een openbare ruimte

Stel de situatie is dringend en verder niet illegaal zoals het aftappen voor een wietplantage.
maar simpelweg om de woning warm te houden voor je kinderen o.i.d ? voor een zo kort mogelijke periode.
En er is echt geen ander snelle andere mogelijkheid.
geen geld voor petroleum kachel o.i.d ???
zeg maar verzachtende omstandigheden te over ?

14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

In het algemeen weet de energieleverancier je wel te vinden als ze daar achter komen. Ze zullen een gepeperde rekening sturen. Aangezien er geen meterstanden zijn, zullen ze de ontvreemde Kwh's schatten, en nogal naar boven toe afgerond. Als je niet betaalt zullen ze een civiele procedure aanspannen.
AWM
14 jaar geleden
Stroom aftappen is stelen.
Hoe dringend kan het zijn? In deze periode heb je geen verwarming nodig.

Men zal dus andere instanties moeten benaderen.
Naar de Sociale Dienst of gemeente voor een budgetconsulent. Die zorg er wel voor dat je de meest noodzakelijke voorzieningen krijgt, aangepast aan je situatie.

Jezelf nog dieper in de nesten werken is alleen maar averechts en ook nog eens een slecht voorbeeld voor die eventuele kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dringend stroom nodig hebt kun je dat ook netjes lenen van de buren....via een verlengsnoer.
Betaal hun er wat voor en je bespaart minimaal de vaste kosten. (abonnements tarief)

Overigens is electrischestroom een zeer dure huis verwarmer....

tenzij je die alleen wilt hebben om de pomp en electronica van je cv aan te krijgen...

behalve bij de zeer moderne warmtepomp systemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een perfecte wereld zou je gewoon stroom hebben gehad en was het niet al afgesloten.

Helaas is het energiebedrijf gewoon een winstbedrijf dus blijft het echt jatten.

Meestal als je aftapt en je wordt gesnaaid wordt je contract niet meer verlegd en moet je zelf maar zorgen waar je je stroom vandaan haalt.
Je zult ook nog een flinke aanslag krijgen, ook al is het maar een beetje want ze zullen dat wel aardig afronden. Tevens denk ik ook dat ze er aangiften van doen, met alle gevolgen van dien. Misschien is de rechter wel coulant maar daar heeft het energiebedrijf weinig mee te maken.

Dus ook voor een beetje zou ik het niet wagen, of lief aan je buurtjes vragen of je de stroom mag lenen als het heel koud is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing