Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een hondje gekregen van iemand en nu na maanden vraagt die persoon het hondje terug .Kan dat ?

Voor mij is het eens gegeven blijft gegeven
de persoon in kwestie is nog in het bezit van de stamboom en zegt zolang ze die geeft is en blijft het hondje van haar
klopt dat?
de chip gegevens van het hondje staan op mijn naam en is ook zo geregistreerd
Ik betaal ook gewoon hondebelasting en heb al de nodige onkosten gemaakt wat betreft dierenarts - inentingen en chippen

Als ik het hondje niet terug geef gaat de persoon stappen onder nemen .

Wat moet ik nu ? Ik ben onderhand gehecht geraakt aan het beesie en wil haar niet kwijt

????

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Natuurlijk kan iemand die je iets gegeven heeft het terugvragen, maar daar hoef je in beginsel geen gehoor aan te geven, maar dat mag natuurlijk wel.

Uit je verhaal te horen lijkt het erop dat je de hond echt hebt gekregen en niet hebt gekocht. In dat geval is er sprake van een gift ex art. 186 BW:

'Als gift wordt aangemerkt iedere handeling die er toe strekt dat degeen die de handeling verricht, een ander ten koste van eigen vermogen verrijkt....'

Een dergelijke overgang van de hond naar jou vermogen kan juridisch alleen teruggedraaid worden als er bij de gift een afspraak was dat in bepaalde omstandigheden de hond terug moet worden gegeven. Als je bijv. had afgesproken dat je de hond moet teruggeven als je hem niet goed zou verzorgen.
Van een dergelijke afspraak lijkt geen sprake.

Daarom mag je de hond, juridisch gezien gewoon houden als zijnde jou eigendom.

Toegevoegd na 18 minuten:
jou eigendom = jouw eigendom
Maar het is dus van jou.
erotisi
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing