Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand gaf me voorrang en werd toen van achter aangereden, ben ik schuldig?

Ik was op de fiets aan het oversteken en de auto gaf mij voorrang terwijl ik haaientanden had. Ik stond al stil dus voordat ik doorhad dat ik voorrang kreeg en weer opgestart was was het al te laat dus toen ik halverwege was werd de auto die mij voorrang gaf van achter aangereden door een vrachtwagen, maar uit een soort shock ben ik doorgefietst, dus ik weet niet hoe het afgelopen is. Nu vraag ik me af, ben ik schuldig? Ik had er natuurlijk geen rekening mee gehouden dat ik voorrang kreeg, maar abrupt remmen als er een vrachtwagen achter je zit lijkt mij ook niet erg slim..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je bent wellicht de aanleiding geweest, maar de OORZAAK is uiteindelijk de auto die achterop de andere ingereden is. Die had voldoende afstand moeten houden EN langzaam genoeg moeten rijden om ook tijdig te kunnen remmen.

Je had echter eventueel wel een belangrijke getuige kunnen zijn ; wat dat betreft is het jammer dat je bent doorgereden, want je had helderheid kunnen geven over at er precies was gebeurd. Maar schuld heb je hoe dan ook niet.

Overigens was het van die andere auto ook niet zo heel slim om je voorrang te geven. Wel heel lief bedoeld, ongetwijfeld, en ik heb de neiging ook wel eens fietsers voor te laten (vooral als het regent , en ik weet als fietser hoe vervelend dat kan zijn), maar voor de veiligheid is het beter als je je netjes aan de regels houdt, en dat soort dingen alleen doet als het kan. En met een vrachtauto op je kont kan het natuurlijk niet. Een automobilist hoort eigenlijk ook te weten dat een vrachtwagen niet zo snel kan remmen / reageren als een personenauto.

Desalniettemin is bij een kop-staart-botsing behoudens HEEL grote uitzonderingen (plotseling midden op je rem gaan staan bijvoorbeeld omdat je vindt dat iemand te dicht op je zit) de achteropkomende auto in principe altijd "fout". Omdat het hier een vrachtwagen betrof KAN het zijn dat de automobilist toch ook niet helemaal vrij uit gaat.

Maar jij wel.

Toegevoegd na 2 uur:
En wat ik vergeten ben maar meermaals terecht is opgemerkt : je kunt je bij de politie nog melden als getuige van het ongeval, voor het geval ze die zoeken. Dat zal altijd op prijs gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, jij bent misschien wel (deels) de veroorzaker van het ongeval, maar jij bent niet aansprakelijk.

De vrachtauto die achter op de personenauto is gereden is aansprakelijk. Hij had namelijk voldoende afstand moeten houden.
Er kan namelijk altijd plots geremd moeten worden, b.v. voor een overstekend kind of een dier.

Je bent wél een getuige van het ongeval !
Het is voor de chauffeurs van de auto en de vrachtauto wellicht wel prettig als je je even meldt. Dat kan via 0900-8844.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing