Staat deze incasso gerechtsdeurwaarder in zijn recht?
(Namens een vriend van mij)
20 september 2016 heb hij een brief ontvangen waarin staat dat hij een bedrag van €1600 verschuldigd is.
Het bleek om een Rialto auto verzekering te gaan in 2009.
Als kopie is een brief toegevoegd van januari 2009 waarin Rialto verzekeringen het incasso vraagt om het dossier te behandelen.
Als kopie is ook het vonnis bijgevoegd met als uitspraakdatum juli 2009.
Het incasso kan geen stukken leveren waarin staat dat in de periode van januari 2009 tot juli 2009 stukken zijn verzonden waarin hij vriendelijk verzocht wordt om het bedrag over te maken.
Nu komt het,
Hij heeft heel 2009 in detentie gezeten. Dat betekend dat hij brieven, noch het vonnis heeft ontvangen in deze periode. (getekend voor ontvangst, of op de hoogte hiervan)
Na het contact opnemen met het incasso, geven zij aan dat deze uitspraak 20 jaar vaststaat, en dat hier niks meer aan te doen is. Ook geven zij aan dat het niet bekend was bij hen dat meneer in detentie gezeten heeft.
Hoe kan meneer dit doorgeven als hij in detentie zit?
Sinds 2010 tot op heden heeft meneer een vaste woonplaats, en heeft nooit ook maar iets van dit incassobureau gehoord.
In hoe ver staan zij in hun recht?
Toegevoegd na 4 minuten:
Ze hebben trouwens de dagvaarding ook niet meer
De vordering lijkt me gewoon rechtsgeldig. Hou een slag om de arm, of het incassobureau wellicht belabberd speurwerk heeft verricht en dat verwijtbaar is, vandaar een reactie en geen antwoord, maar volgens mij kom je (hij) hier niet onderuit.
Post mag nooit persoonlijk overhandigd worden, die dient bij de gevangenis in een aparte brievenbus te worden gedeponeerd. Als er per abuis ergens post op een onjuist adres wordt bezorgd heeft de gedetineerde echt geen zicht op wat er met die post gebeurd.
Je hebt gelijk als je schrijft dat ook uitstaande vorderingen betaald dienen te worden, maar het is de vraag dít incassobureau recht heeft op de eventuele vordering. Men kan niet eens de dagvaarding (of minstens een kopie hiervan) tonen.
https://www.kbvg.nl/1110/ik-heb-schulden/wat-doet-een-gerechtsdeurwaarder.html
http://registergerechtsdeurwaarders.nl/
Er is geen een register waarin men kan zien wie waar een incassobureau runt en of de deurwaarder of de incasso-medewerker voldoen aan de eisen.
En dat verhaal over die dagvaarding gaat me iets boven de pet , daarom geef ik ook maar geen antwoord ...
1. Er wordt gesteld dat er geen afschrift van de dagvaarding kan worden getoond.
2. De vriend heeft nooit het eindvonnis ontvangen (niet betekend aan hem).
De Gerechtsdeurwaarder dient zich ervan te overtuigen dat de gedagvaarde daadwerkelijk woont of gevestigd is op het verstrekte adres via het raadplegen van het BRP. Dat is de vaste rechtspraak. Het juiste adres tijdens het eindvonnis (dat veel later plaatsvindt) moet dus al bekend geweest zijn. Extra info: even rondbellen door de gedetineerde of er misschien nog ergens schulden uitstaan of dat er al een deurwaarder aan de deur is geweest is niet de bedoeling. Directeuren van een PI kunnen binnen bepaalde grenzen eigen regels hanteren.
https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/contact_buitenwereld/contact_buitenwereld_gedetineerden/telefoon/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.