Is het bestuursrechtelijk toegestaan om een gemeente onder curatele te stellen omdat die gemeente niet wil meewerken aan gemeentelijke herindeling?
Ik dacht, dat het zo was, dat uitsluitend financiële motieven een onder curatele stelling kunnen rechtvaardigen. Gebruikt men andere motieven, dan is volgens mij sprake van strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur, in dit geval zou hier volgens mij sprake zijn van detournement de pouvoir, gebruik van een regeling voor een ander doel dan waarvoor die bedoeld is.
Toch is de gemeente Haren (Gn) onder curatele gesteld, of zal onder curatele worden gesteld, omdat die gemeente weigert mee te werken aan een gemeentelijke herindeling. Men wil gemeenten gaan samenvoegen tot één gemeente. Mag dat toch?
Gaat dus wel degelijk om geld.
Art 12 betekent dat het rijk een gemeente op diens verzoek extra geld geeft. Dit moet jaar worden aangevraagd. Dit kan alleen als de algemene middelen van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten, terwijl de eigen inkomsten van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden.
Om de extra uitkering te krijgen dient de gemeente ook maatregelen ter nemen verbetering van haar financiële positie.Ook kan het rijk aan de uitkering voorschriften verbinden.
Indien het rijk een gemeentelijke herindeling noodzakelijk daarbij acht dan kan de extra uitkering dus worden geweigerd.
Dan zou Haren een artikel 12 gemeente kunnen worden en zet het Rijk een streep door de sportvoorzieningen en de culturele voorzieningen”.
Dat staat ook in het opgemaakte rapport.
Haren kan dan door de provincie Groningen onder curatele gesteld worden, niet omdat zij niet willen fuseren, maar vanwege hun zwakke financiële positie die zij behouden als zelfstandige gemeente.
Dat is inderdaad détournement de pouvoir - misbruik van macht. Het is namelijk niet waar wat de burgemeester zeg.
Zo hoort het niet te werken in de Nederlandse (gemeente) politiek.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.