mijn dochter is 18 jaar geworden en ik heb wwb uitkering zij heeft een bijbaan. Hoeveel mag zij verdienen? dat ik geen probleem met mijn uitkering
Je krijgt geen "probleem" met je uitkering. Je uitkering kan gekort worden wanneer je dochter boven een bepaald bedrag verdient.
Maar is in dat geval ook logisch dat ze een financiele bijdrage levert in het huishouden... Er wordt wel gekort op de bijstandsuitkering van ouders:
Je wordt gekort als de inkomsten van inwonende kinderen van 18, jaar hoger zijn dan € 679,75 per maand. ( in 2014 ) .
De informatie die jullie geven is volslagen verouderd. Inmiddels is immers de Participatiewet ingegaan (1 januari 2015) Met hierin opgenomen het begrip kostendeler. Hoe meer kostendelers er in een gezin zijn hoe meer er op een bijstandsuitkering gekort wordt.
Vb: ouders met een bijstandsuitkering. Inwonend kind (kostendeler) / inkomen kind is niet van belang. De bijstandsuitkering ouders wordt gekort met 13,33% Bijstandsuitkering ouders wordt (100% + 30%) : 3 x 2 is 86,67% N.B: Als kostendeler tellen kinderen jonger dan 21 jaar niet mee. Ook inwonende kinderen die vallen onder de wet studiefinanciering zijn géén kostendeler. N.B: het inkomen van een inwonend kind is niet meer van belang. Wel of het kind als kostendeler wordt gezien of niet. Het maakt voor de bijstand ouder(s) bijvoorbeeld geen verschil of een inwonend kind van 21 jaar of ouder, niet vallend onder de wet studiefinanciering, een maandinkomen van € 0 heeft of € 5000. Er is veel informatie over de Participatiewet / kostendelersnorm te lezen. Hier een willekeurig voorbeeld:
http://www.rsdaov.nl/werk/kostendelersnorm_3946/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.