Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn dochter is 18 jaar geworden en ik heb wwb uitkering zij heeft een bijbaan. Hoeveel mag zij verdienen? dat ik geen probleem met mijn uitkering

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik heb ook een beetje moeite met de term "probleem met mijn uitkering". Je / jullie uitkering is gebaseerd op het aantal personen in je huishouden en hoeveel je minimaal nodig hebt om rond te komen. Het is een gift, een aalmoes, geld dat volledig betaald wordt door de (werkende) maatschappij.

Op het moment dat jullie zelf inkomsten hebben, hoeft dat bedrag dus alleen nog maar aangevuld te worden tot dat minimum. Maar om mij onduidelijke redenen heeft de wetgever daar wel voorzieningen getroffen waardoor de inkomsten van inwonende meerderjarige kinderen niet volledig van de bijstand worden afgetrokken.

Citaat: (Uitzonderingsgevallen waarin een gezinslid niet meetelt als gezinslid voor de bijstand :)

"een meerderjarige kind [dat] een inkomen heeft van minder dan 1.059,49 euro dat onderwijs volgt dat door de overheid wordt gefinancierd. Dat kan BBL onderwijs zijn (1 dag naar school en 4 dagen werken) of onderwijs waardoor het kind recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten WTOS (waaronder VAVO). Het meerderjarige kind behoud dan zijn eigen inkomen. Verdient het kind meer dan 1.059,49 euro dan wordt het meerdere gekort op de gezinsbijstand."

Eventuele studiefinanciering (basis en aanvullende beurs) wordt dus meegeteld voor het inkomen van het kind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord op uw vraag is eenvoudig: u wordt niet gekort vanwege het inkomen van uw dochter.
Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. In deze wet is geen inkomenstoets opgenomen t.a.v. inwonenden, m.a.w. hoe hoog het inkomen van uw dochter is is niet langer relevant.
Wel relevant is het begrip kostendeler. Een inwonende of inwonend kind kan kostendeler zijn. Hoe meer kostendelers er zijn, hoe meer er gekort wordt op de bijstandsuitkering.
Voor inwonende kinderen zijn een aantal uitzonderingen in de wet opgenomen t.a.v. kostendeler.

Geen kostendeler:
.jongeren tot 21 jaar;
kamerhuurders met een commercieel contract (en die een commerciële huurprijs betalen);
studenten die een opleiding volgen die recht kan geven op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten;
studenten die een Beroeps Begeleidende Leerweg volgen (BBL-studenten).

Het kortingspercentage wordt berekend met een bepaalde formule. Hoe meer kostendelers er zijn, hoe meer er gekort wordt op de bijstandsuitkering. Voor elke kostendeler wordt 30% opgeteld.
Voorbeelden:
* 2 ouders met bijstand. Er zijn geen kostendelers. Elke ouder krijgt 50% van het minimuminkomen. Totaal 100% minimuminkomen.
* 1 ouder met inwonend kind (kostendeler): Inkomen ouder wordt verlaagd naar 50% van het minimuminkomen. Het inwonende kind wordt geacht de ontbrekende 20% aan te vullen

* 2 ouders met bijstand / 2 inwonende kinderen geen bijstand maar wel kostendelers:
Ouders krijgen (100% + 30% + 30%) Omdat er 4 personen zijn die de kosten kunnen delen krijgt elke ouder 160% : 4 is 40% Samen dus 80% van het minimuminkomen. De kinderen worden geacht de ontbrekende 20% aan te vullen met een stukje van hun inkomen. Als dit inkomen € 0 is wordt de korting toch toegepast! Als het inkomen van het inwonende kind (of vermogen) hoog is maakt dit geen verschil t.a.v de WWB-uitkering van de ouders.
fisbel
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing