mag een werkgever mijn bsn nummer delen?
Hallo,
Ik vroeg mijn af of een werkgever een bsn nummer mag delen.
We hebben op het werk website waarbij je moet inloggen met je bsn nummer, de site is niet door het bedrijf zelf gemaakt, dus is mijn bsn nummer gedeeld en staat dat nu in een database van een ander bedrijf.
Ik vraag mijn af hoe veilig deze site is, als het gehackt word wat kunnen mensen dat allemaal met mijn bsn doen?
Dit geld echter zelden voor een inlog naam. Al is het maar omdat inlog namen door systeem beheerders gebruikt worden om een account te beheren (ze moeten immers weten om welke account het gaat wanneer machtigingen aangepast moeten worden of wanneer iets niet werkt en gerepareerd moet worden) en beheerders geen toegang nodig hebben tot je BSN.
Het is op zijn zachts gezegd kwalijk te noemen om het BSN nummer als inlog naam te gebruiken. Al is het maar vanwege het risico met keyloggers. Dit is gewoon een geval van een ontwikkelaar die te lui is geweest om het systeem goed op te zetten en het eerste unieke ding te pakken dat voor handen was om als inlog te gebruiken. Dit is naar mijn mening een heel grove nalatigheid van de kant van je werkgever en de ontwikkelaar van het systeem.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.