Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik niet naar buiten als ik geen legitimatie heb?

Ik ben mijn ID kwijt , Ik heb al een afspraak voor een nieuwe. Mag ik dan dus niet naar buiten tot die tijd? (ik snap dat het wel mogelijk is) maar kan ik dus gewoon een boete krijgen ookal ben ik em kwijt en de gemeente weet dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je aangifte van vermissing heb gedaan.
Dan kun je met die aangifte en bewijs van aanvraag voor een nieuwe id gewoon over straat. Je kan niet bekeurd worden zolang je deze 2 documenten bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi,

Je bent formeel niet verplicht om een ID-kaart bij je te dragen. In Nederland hebben we namelijk een toonplicht, geen draagplicht. Het gebeurt vaak dat mensen in de buurt wonen en geen identiteitskaart bij zich hebben. Je kunt dan gewoon zeggen: loop maar even mee, dan laat ik 'm thuis zien. Zo werkt de toonplicht namelijk.

In jouw geval zou je dus een boete kunnen krijgen, omdat je geen paspoort of ID kaart kunt laten zien. Je zou dit probleem kunnen oplossen door via de politie een verklaring op te vragen. Je krijgt dan een officieel papier dat als tijdelijk paspoort geldt. Je kunt hier niet mee naar het buitenlan, maar ze kunnen je in elk geval geen boete meer geven.

Mvg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je mag wel naar buiten. je hebt namelijk geen algemene draag- of toonplicht; je hebt alleen een toonplicht als je verdacht wordt van een strafbaar feit.

Kortom, je kunt rustig op de fiets stappen -maar zorg er wel voor dat je licht het doet, want fietsen zonder licht is 'een strafbaar feit'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvullign: Ook verder zal het wel los lopen met een boete, als je nu nog geen nieuw ID hebt of bewijs, maar eventueel wel later kunt laten zien dat je een nieuwe hebt aangevraagd.
tinus1969
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing