Mag ik niet naar buiten als ik geen legitimatie heb?
Ik ben mijn ID kwijt , Ik heb al een afspraak voor een nieuwe. Mag ik dan dus niet naar buiten tot die tijd? (ik snap dat het wel mogelijk is) maar kan ik dus gewoon een boete krijgen ookal ben ik em kwijt en de gemeente weet dat?
Het is voor een gemeente ambtenaar niet mogelijk om iets namens een ander te verklaren in de trant van:
er kwam iemand langs en die zei dat zijn ID-kaart weg is. Dus dat zal dan wel zo zijn en nu vraag ik voor die persoon een nieuwe aan.
Zo werkt het niet.
U verklaart het, de gemeenteambtenaar maakt de verklaring op en u ondertekent deze. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien, ook niet als u de ID-kaart terugvindt.
Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Als je met "binnen" een woning bedoelt heb je geen gelijk.
Als je met "binnen" een openbare plaats bedoelt, heb je gelijk.
Toonplicht geldt alleen na aanhouding, gevolgd door het verzoek, van een politieambtenaar.
In een woning is er geen toonplicht.
Een politieambtenaar kan niet zomaar iemand in een woning aanhouden. Hij mag niet eens zomaar een woning betreden, maar moet netjes aan de buitenkant van de woningdeur blijven staan. Degene die de deur heeft geopend mag gedag zeggen en de deur gelijk weer sluiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.