Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik niet naar buiten als ik geen legitimatie heb?

Ik ben mijn ID kwijt , Ik heb al een afspraak voor een nieuwe. Mag ik dan dus niet naar buiten tot die tijd? (ik snap dat het wel mogelijk is) maar kan ik dus gewoon een boete krijgen ookal ben ik em kwijt en de gemeente weet dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben U heeft een verklaring van vermissing afgelegd bij de gemeente, anders kunt u geen nieuwe aanvragen. Deze verklaring (een kopie ervan) kunt u bij zich dragen en als het nodig is, tonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees de website van de Rijksoverheid maar goed door.
Het is voor een gemeente ambtenaar niet mogelijk om iets namens een ander te verklaren in de trant van:
er kwam iemand langs en die zei dat zijn ID-kaart weg is. Dus dat zal dan wel zo zijn en nu vraag ik voor die persoon een nieuwe aan.
Zo werkt het niet.
U verklaart het, de gemeenteambtenaar maakt de verklaring op en u ondertekent deze. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien, ook niet als u de ID-kaart terugvindt.
Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg zo het idee dat je nog niet op het gemeentehuis geweest bent, maar alleen telefonisch een afspraak hebt gemaakt.
Poet
8 jaar geleden
Buiten of binnen maakt niet uit: de toonplicht geldt overal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Poet,
Als je met "binnen" een woning bedoelt heb je geen gelijk.
Als je met "binnen" een openbare plaats bedoelt, heb je gelijk.
Toonplicht geldt alleen na aanhouding, gevolgd door het verzoek, van een politieambtenaar.
In een woning is er geen toonplicht.
Een politieambtenaar kan niet zomaar iemand in een woning aanhouden. Hij mag niet eens zomaar een woning betreden, maar moet netjes aan de buitenkant van de woningdeur blijven staan. Degene die de deur heeft geopend mag gedag zeggen en de deur gelijk weer sluiten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je aangifte van vermissing heb gedaan.
Dan kun je met die aangifte en bewijs van aanvraag voor een nieuwe id gewoon over straat. Je kan niet bekeurd worden zolang je deze 2 documenten bij je hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ik heb gewoon bij de gemeente gezegd dat ik mijn ID kwijt ben en ze zeiden dat ik geen aangifte hoefde te doen, maar ik heb geen papier gekregen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@qwertyidc, dan heb je toch gelijk een nieuwe aangevraagd, en een formuliertje meegekregen, waarmee je de ID afhaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet zoals het hoort. er zijn speciale formuliertjes voor de melding. Misschien heeft iemand vergeten het kopietje te geven, kan het zijn dat je het zelf per ongeluk heb laten liggen.
Hoi,

Je bent formeel niet verplicht om een ID-kaart bij je te dragen. In Nederland hebben we namelijk een toonplicht, geen draagplicht. Het gebeurt vaak dat mensen in de buurt wonen en geen identiteitskaart bij zich hebben. Je kunt dan gewoon zeggen: loop maar even mee, dan laat ik 'm thuis zien. Zo werkt de toonplicht namelijk.

In jouw geval zou je dus een boete kunnen krijgen, omdat je geen paspoort of ID kaart kunt laten zien. Je zou dit probleem kunnen oplossen door via de politie een verklaring op te vragen. Je krijgt dan een officieel papier dat als tijdelijk paspoort geldt. Je kunt hier niet mee naar het buitenlan, maar ze kunnen je in elk geval geen boete meer geven.

Mvg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee , maar dat kan ik zeker niet zomaar krijgen toch? ik moet vanavond ergens naartoe maar ik denk niet dat ik voor 7 uur nog zo'n verklaring krijg.
ronron1212
8 jaar geleden
@Marj5 de politie hoeft helemaal niet met je mee te lopen toonplicht is dat je het bij je moet hebben.
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht
ronron1212
8 jaar geleden
@qwertyide je moet aangifte doen van vermissing en dan krijg je een proces verbaal mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Maar kan dat zeg maar in een paar uren of moet ik dagen wachten ofzo?
ronron1212
8 jaar geleden
Niet bij elk bureau kan je tegenwoordig zo maar binnen lopen vaak gaat dat op afspraak. Je kunt even kijken of je digitaal aangifte kunt doen. Als je wel direct aangifte kunt doen krijg je meteen je bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marj5, het antwoord bevat nogal wat onjuistheden
Eén van de onjuistheden is dat je schrijft: Je kunt dan gewoon zeggen: loop maar even mee, dan laat ik ‘m thuis zien. Zo werkt de toonplicht namelijk.
Dit verhaal heb je van een anonieme site van Internet geplukt. Zo werkt de toonplicht namelijk niet. De politieambtenaar mag niet eens meelopen, zodat je het thuis kunt laten zien.
Zie mijn antwoord:
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/595982/legitimatieplicht#c1934626 en dan vooral mijn reactie onder @Deefdrums Hoe lang zal het nog duren voordat dit verhaal van de agent die meeloopt van Internet verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron, aangifte hoeft tegenwoordig niet meer. Een verklaring afleggen bij de gemeente is voldoende.
Alleen in Amsterdam, Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Ouder-Amstel of in de provincie Limburg moet men nog wel aangifte doen. Maar dat zal langzamerhand ook wel overgeheveld worden naar de gemeenten.
je mag wel naar buiten. je hebt namelijk geen algemene draag- of toonplicht; je hebt alleen een toonplicht als je verdacht wordt van een strafbaar feit.

Kortom, je kunt rustig op de fiets stappen -maar zorg er wel voor dat je licht het doet, want fietsen zonder licht is 'een strafbaar feit'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvullign: Ook verder zal het wel los lopen met een boete, als je nu nog geen nieuw ID hebt of bewijs, maar eventueel wel later kunt laten zien dat je een nieuwe hebt aangevraagd.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
ik denk dat het wel verder gaat dan alleen als je verdachte bent: Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen. De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn. een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein (naar het rijbewijs van een autobestuurder kan altijd gevraagd worden);
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je licht het niet doet op de fiets pleeg je geen
Strafbaar feit maar ben je in overtreding. Hierop wordt proces-verbaal opgemaakt met een bekeuring. Als je die betaald dan is het afgedaan. Net als biechten in de katholieke kerk zeg maar...
ronron1212
8 jaar geleden
@dievolger hiervoor moet je wel je id laten zien.
ronron1212
8 jaar geleden
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht
erotisi
8 jaar geleden
Oh oh, een overtreding is ook een strafbaar feit. Zie art. 35 en 92 van het reglement verkeersregels en tekens 1990 http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukII
ronron1212
8 jaar geleden
Als je wordt aangehouden voor een overtreding moet je je kunnen legitimeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, heeft met zijn antwoord volkomen gelijk.
Als de vragensteller aangehouden wordt omdat hij een overtreding begaat, dan zal hij een boete krijgen voor de overtreding. Niet omdat hij een id-kaart kwijt is en de nieuwe die aangevraagd is, nog even op zich laat wachten voor deze afgehaald kan worden.
Hij kan dus de verklaring van vermissing laten zien die hij van de gemeente heeft gekregen bij de aanvraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, men moet de id tonen als daar door de politieambtenaar naar wordt gevraagd. De redenen wanneer dat mag zijn iedere politieambtenaar bekend. De vragensteller wil alleen maar weten of hij naar buiten mag zonder ID-kaart. Ja, gewoon het formuliertje van de aanvraag tonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, je moet je kunnen legitimeren als daar om gevraagd wordt. Maar niet naar buiten gaan omdat je tijdelijk geen ID hebt, vind ik persoonlijk overdreven. Als je het zo strikt bekijkt, dan zou je niet eens naar het gemeentehuis 'mogen' om de vermissing te melden en een nieuwe aan te vragen. Het overkomt mij een of twee keer per jaar dat ik de deur uit ga en er pas onderweg achter kom dat ik geen legitimatie bij me heb. Jammer dan, maar als ik bijvoorbeeld enkel even boodschappen moet doen, ga ik er niet voor terug. Ik heb hem nog nooit hoeven tonen en mocht het toch een keer gebeuren dat ik juist die ene keer dat ik niets bij me heb gecontroleerd wordt, dan heb ik gewoon pech. Het is geen halszaak hoor; zonder licht fietsen vind ik veel erger. Als je naar een uitgaansgelegenheid of drukke voetbalwedstrijd gaat of iets dergelijks dan moet je dat misschien even opnieuw afwegen, maar als je gewoon op familiebezoek of naar badminton gaat (ik noem maar wat) zou ik er vooral niet te moeilijk over doen. Maar goed, da's mijn persoonlijke advies, niet het juridische verhaal.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding