Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je je identificeren als je een agent een mierenneuker noemt?

Hallo mensen, ik was vandaag op de kermis en er kwamen twee agenten langs, dus ik zeg zo hoii, agentenn! Dus ze negeren lopen verder en ik schreeuw wanneer ze 20 meter verderop lopen: 'mierenneukers'. Het is totslot wel mijn mening.. Dus ze komen richting mijn kant op en een agent geeft een duw aan mij, ze komen dreigend om me heen staan en zeggen het volgende: 'wil jij je grote kanker muil dicht houden'. Vervolgens moest ik me identificeren maar ik had geen id kaart bij me dus moest ik mee naar bureau, is mijn id kaart uiteindelijk gehaald en ben ik vrij gelaten, maar met een boete van 90€. Je hebt een vrijheid van meningsuiting toch? En mag de politie jou zo aanpakken en met zo'n taalgebruik aanspreken? Ik pik dit echter niet en ben niet van plan die boete zomaar te gaan betalen. Wat is het beste om te doen? Weten jullie raad? Dankjullie wel

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je bent verplicht id mee te hebben dus boete is terecht.
Mierenneukers roepen is een belediging geen mening.
Als je had geroepen : ik vind jullie mierenneukers dan was het een mening geweest.
Jij wou bijdehand en stoer doen dat heb je verloren dus gewoon betalen.
En over hun taalgebruik dat word hun woord tegen het jouwe en dat verlies je altijd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, je moet je identificeren. je was namelijk verdacht van een strafbaar feit , het beledigen van een ambtenaar in functie.

Vrijheid van meningsuiting geeft veel misverstanden. Er is namelijk (zeker in nederland) geen onbeperkte vrijheid van meningsuiting. Integendeel; smaad, laster, belediging van ambtenaar in functie etc zijn expliciet verboden.

Je komt er genadig af, want nu heb je alleen boete voor 'geen ID'; de boete voor 'belediging ambtenaar in functie' is veel hoger (kan zomaar op oplopen tot 1000 euro). Accepteer dat je geluk hebt gehad, door stilletjes de boete te betalen; als je die aanvecht loop je het risico alsnog voor het andere vervolgd te worden.
tinus1969
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing