In hoeverre ben je verplicht een gekocht gebrekkig product terug te geven bij schadevergoeding?
Stel je koopt schoenen en na 10 maanden breekt de zool ervan. De verkoper stelt voor om de helft van de prijs terug te betalen, maar stelt hierbij tevens dat de schoenen moeten worden ingeleverd.
De vraag is nu ben je verplicht die schoenen terug te geven?
Ikzelf zie daartoe twee mogelijke oorzaken:
-Officieel is het een ontbinding van de overeenkomst, waarbij de situatie wordt teruggedraaid. Dus het geld terug en dus ook de schoenen
-De verkoper dient deze schade weer te verhalen op de fabrikant en heeft hiervoor 'bewijsmateriaal' nodig.
Maar is het inderdaad een ontbinding van de overeenkomst er wordt immers slechts een deel van de koopsom teruggegeven (schadevergoeding)?
En kan de consument verplicht worden gesteld om de verkoper te 'helpen' door zijn schoenen terug te geven.
PS: het gaat hier ic natuurlijk om schoenen waarvan de zool kapot maar die nog wel draagbaar zijn. Herstel of reparatie is evenwel niet meer mogelijk gezien de kosten daarvan in verhouding tot koopprijs.
Zie http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html