Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een scootmobiel op een invalide parkeerplaats gaan staan?

dit zag ik vandaag toen ik wilde parkeren op zo een plek hier in ons dorp zag dat er politie rond reed en vroeg hem dan ook hoe zit dat? hij wist met de situatie niet veel raad maar ik weet zeker als er een auto had gestaan zonder kaart had die een probleem gehad deze person van de scootmobiel dus niet.. hoe zit dat?? mag zo iemand daar zomaar gaan parkeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja, dat mag.
Zelfs zonder kaart, omdat het overduidelijk een invalidenvoertuig is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hetzelfde geldt overigens voor de Canta ; een specifiek invalidenvoertuig waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt, en ook geen invalidenkaart.

Overige brommobielen moeten WEL gebruik maken van een invalidenparkeerkaart, omdat deze niet zijn voorbehouden aan invaliden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee , dat mag niet.
Een scootmobiel is een ‘fiets’ in die zin dat deze de richtlijnen voor de fiets moet volgen. Een fiets mag daar ook niet parkeren.

Een scootmobiel rijdt of op de stoep (max. indien mogelijk 6km) of , als de bestuurder in staat is om als een fiets de regels te volgen en op straat te rijden met max. 15km (afhankelijk van de gemeentelijke regels- in Rotterdam is 12km max. toegestaan) ; scootmobiel bestuurder moet een test afleggen om te bewijzen genoeg inzicht te hebben om als fiets te mogen rijden op straat naast ander verkeer als auto’s , ipv op de stoep.

Antwoord

Een invalide parkeerplaats is bestemd voor een auto / busje met een ...invalide… bestuurder (of bijrijder/passagier) , dus niet voor een scootmobiel. De scootmobiel kan en moet parkeren op de stoep voor de gevel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou voor mij mag dat niet, helaas jammer ook op Internet krijg je geen goed antwoord. Heel veel jongeren rijden ook in dat soort scootmobiels en dat heeft duidelijk niets met invaliditeit te maken. Dus als je denk dat iedereen die in zo'n ding rond rijd zo maar een invaliden plek kan in nemen is dat volgens mijn mening volkomen fout en niet acceptabel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing