Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je bezwaar maken tegen deze boete?

Eerst foto staat datum 25-07-2017 01:22.50 CEST intervaltijd 0.000 s mijn auto is over de twee line,
Op de tweede foto zelfde tijd 01:22.50 intervaltijd 0.441 s
Snelheid 46 kmh.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Immers je kan bezwaar maken tegen elke boete. Op de achterkant van de boete staat beschreven hoe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat je bezwaar wil maken vanwege de datum op de foto; die is in 2017, terwijl het nu nog maar 2016 is.

Dat is dus een vormfout.

Een vormfout is pas reden voor seponering of vrijspraak als de betrokkene daarbij in zijn verdediging of belangen beschadigd is geraakt.

Deze bekeuring gaat echter niet via strafrecht maar via het bestuursrecht. Dat heeft een aantal consequenties. Zo zal de overtreder geen verdachte genoemd worden maar een betrokkene. Er wordt geen transactievoorstel voorgelegd maar een beschikking. Omdat een beschikking van een bestuursorgaan eenvoudig veranderd kan worden kan zelfs ter zitting deze fout nog gecorrigeerd worden.

Als u in bezwaar gaat zal de verbalisant hoogstwaarschijnlijk een verzoek vanuit Justitie krijgen om de situatie toe te lichten. Als deze dan aangeeft dat er bord C2 staat in plaats van C1 heeft Justitie al genoeg informatie om de bekeuring aan te passen. Aangezien het sanctiebedrag gelijk blijft zal er geen reden zijn om de sanctie te verlagen of nihil te maken.

Hetzelfde geldt ook voor de datum op de foto’s. Bezwaar maken kán, maar de kans dat je daarmee ook onder de boete uit komt is klein.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op beide foto's staat op mijn computer 25-07-2016.
De roodlichtcamera maakt twee foto's. De eerste waarbij de auto net over de stopstreep is. De interval wordt zo afgesteld dat op de tweede foto te zien is dat men daadwerkelijk door rood rijdt en doorrijdt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding