Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik doen als de politie niks doet?

Er is bij mij ingebroken, nu wordt ik door de inbrekers bedreigd en willen ze geld. omdat ik niet betaalde zijn al ruiten ingegooid, bedreigingen gaan gewoon door. Politie heeft telefoon nummer, bankrekening nummer en naam maar doet niks.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als je naar aanleiding van een inbraak wilt hebben dat de politie actie onderneemt zul je officieel aangifte moeten doen. Zelfs als je de naam en/of het adres van de vermoedelijke daders of verdachten hebt doorgegeven, deze dus bij de politie bekend zijn, is dat nog geen garantie dat de politie in actie komt.
Zoals de vraag gesteld is, lijkt dit op een geval van eigenrichting. Na een inbraak wordt je door de (waarschijnlijke) inbrekers bedreigd, zij willen geld, zo niet, dan worden de ruiten ingegooid. Of jij de bedreigers wel of geen geld schuldig bent, is van geen enkel belang. Als je verhaal is, zoals het is, en daar ga ik altijd vanuit, tot het tegendeel blijkt, dan is dit een geval van “eigenrichting”.
Eigenrichting
wanneer iemand die meent een recht te hebben, zelf eigenhandig maatregelen neemt om dit recht te verkrijgen. Het recht in eigen handen nemen zonder bijvoorbeeld de uitkomst van een proces af te wachten. Eigenrichting is tevens een ondermijning van de rechtsstaat en staat tegenover het burgerlijk procesrecht dat juist regels bevat om eigenrichting te voorkomen.
Er is geen enkele reden te bedenken die eigenrichting in een rechtsstaat toestaat, zelfverdediging daargelaten, maar dan spreekt men niet van eigenrichting.
Eigenrichting (voor eigen rechter spelen) wordt in de Nederlandse rechtsstaat als zeer verdorven/onwenselijk beschouwd en is strafbaar op grond van artikel 284 Wetboek van Strafrecht.
Artikel 284
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°.hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;

Als je het gevoel hebt dat je door de politie niet “gehoord” wordt (niet te verwarren met: niet “verhoord” wordt) zul je dus officieel aangifte moeten doen van inbraak gevolgd door afpersing en bedreiging. Als je ingaat op afpersing is het vandaag € 500,00 en kan het volgende week € 5000,00 zijn.
Nogmaals: leg op het dichtstbijzijnde politie géén verklaring af maar doe officieel aangifte. Aangifte doen mag niet geweigerd worden.
Mocht er besloten worden je aangifte te seponeren, dus verder niets te doen met de aangifte, dan heb je twee weken de tijd om hiertegen te protesteren door middel van “klacht niet verdere vervolging conform art 12 Wetboek van Strafvordering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing