Heeft de scheepvaart met de warenwet te maken ?
Warenwet stelt eisen aan de bereiding (zowel in fabriek en restaurant/keuken) verpakking en etiketten van eten
Geen enkel persoon, niet zijnde ambtenaar van de Scheepvaartinspectie, heeft het recht aan boord van (Nederlandse) schepen de naleving van welke wet dan ook, te controleren. Zowel schepen varende onder Nederlandse vlag in de zeescheepvaart als de binnenvaart vallen niet onder de warenwet noch onder het warenwetbesluit.
Voor de passagiers a/b van cruiseschepen (dus waar een deel van de opvarenden uit passagiers bestaat) wordt de proviand geleverd via gespecialiseerde cateringbedrijven, shipchandlers of Marine Supplies, zoals bv TBS Catering Services MSC Centre en Intersupply.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001969/2016-05-01#Artikel20
De waterpolitie houdt toezicht op zowel de beroeps- als recreatievaart. En op de Noordzee buiten de kustlijn (de zogeheten territoriale wateren). De politie controleert bijvoorbeeld boten en jetski's in recreatiegebieden en ladingen van schepen op rivieren en zee. Zijn alle politieagenten van de waterpolitie ambtenaren van de scheepvaartinspectie? Wie de catering regelt lijkt me buiten de discussie te staan. Althans om de vraag correct te beantwoorden. Als de warenwet niet van toepassing is op alle scheepvaart creëer je toch een loophole voor onhygiënische bedrijven die hun zaken voortaan op een boot gaan doen lijkt me. Denk bijvoorbeeld aan:
http://www.vandervalkavifauna.nl/rondvaart-activiteitenpagina/ Als consument zou ik dus niet kunnen klagen bij Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit over het voedsel geleverd op een Avifaunaboot, want ik had moeten begrijpen dat deze immuun zijn voor de warenwet. Maar hoe dan?
en Zeehavenpolitie in Rotterdam) een inspectieproject uitgevoerd op binnenvaartschepen. Dit
gebeurde zowel tijdens laden en lossen aan de wal als gedurende de vaart waarbij werd meegevaren
met de KLPD. De Arbeidsinspectie controleerde de arbeidsomstandigheden en de politie te water
heeft de vaar – en rusttijden van bemanningsleden en de illegale tewerkstelling op deze schepen
geïnspecteerd. Lijkt in complete tegenspraak te zijn met: "Geen enkel persoon, niet zijnde ambtenaar van de Scheepvaartinspectie, heeft het recht aan boord van (Nederlandse) schepen de naleving van welke wet dan ook, te controleren." Arbo geldt dus blijkbaar ook en wordt gecontroleerd door ARBO en anderen die niet een ambtenaar van de scheepvaartinspectie is, dus waarom zou VWA niet in bepaalde gevallen zoals cruiseschepen mogen controleren en of gelden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.