Wat is de valkuil bij een testament wanneer partners vlak na elkaar overlijden?
Ik ben bezig met het opmaken van een testament, samen met mijn partner. Nu heb ik me ooit laten vertellen dat er een valkuil is bij de nalatenschap.
Het idee is dat wij, als partners, elkaar aanwijzen als erfgenaam. Dit geldt voor geld en goed, inclusief de eigen woning. Pas nadat de langstlevende overlijdt komt de erfenis ten goede aan familieleden.
Nu heb ik me ooit laten vertellen dat dit normaal gesproken prima werkt. Of nu eerst de ene partner en jaren later de andere partner overlijdt, of wanneer beide tegelijk overlijden - dit werkt kennelijk, althans, dat meen ik me te herinneren.
Maar er was ook iets met een valkuil wanneer beide *ongeveer* tegelijk overlijden, maar niet precies. Bijvoorbeeld bij een ernstig verkeersongeval. Beide partners liggen dan in het ziekenhuis, en overlijden bijvoorbeeld 30 seconden na elkaar. In zo'n geval schijnt de volgorde van overlijden enorm veel uit te kunnen maken voor wat er met de erfenis gebeurt, en dat schijnt anders te zijn dan wanneer beide partners tegelijk overlijden.
-- Wat is die valkuil?
-- Hoe kan deze valkuil worden vermeden?
Ik hoop dat deze vraag wordt gelezen door juridisch onderlegde personen die op basis van deze vage hints begrijpen waar ik op doel