Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb WAJONG en wil een paar maanden naar China, heeft dit gevolgen?

Ik zou, als ik (uit vele kleine beetjes) gespaard heb, heel graag een paar maanden in China willen VERBLIJVEN om daar speciafiek een vechtsport te leren. Ik ben NIET van plan daar permanent (of langer dan een jaar) te gaan wonen.

Ik heb sinds 2003/2004 WAJONG. Is dit wat anders geworden door mijn leeftijd? Ik ben nu 35 jaar oud.

Heeft dit gevolgen voor mijn uitkering?
Waar zou ik rekening mee moeten houden?

Greetz,

V80.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als je naar het buitenland gaat, stopt je Wajong-uitkering op de eerste dag van de maand na je vertrek. Het zou goed kunnen dat je bij terugkomst in Nederland recht hebt op herleving van je uitkering, maar dat is ter beoordeling aan het UWV. Denk er ook even aan dat je overlegt met je arbeidsdeskundige over wat je precies gaat doen en hoe zich dat verhoudt tot je beperkingen. Zonder je precieze handicap te kennen kunnen wij natuurlijk onmogelijk beoordelen wat jij wel of niet kunt, maar omdat een dergelijke situatie verbazing kan oproepen in je omgeving, is het verstandig om dat vóór te zijn en ervoor te zorgen dat precies bekend is bij het UWV wat je daar gaat doen en waarom en dat er beoordeeld is dat de reis je handicap of ziekte niet zal verergeren.

Er zijn uitzonderlijke situaties waarin je je Wajong kunt behouden als je - al dan niet tijdelijk - naar het buitenland gaat. Dat is bijvoorbeeld zo als je daar werk kunt vinden, als je ouders of verzorgers naar het buitenland verhuizen en jij voor je dagelijkse verzorging van hen afhankelijk bent, en als je daar een medische beha deling gaat volgen die je in Nederland niet kunt krijgen. Zo op het eerste gezicht is daar in deze situatie geen sprake van.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog een punt van aandacht is de schifting die ni gaande is tussen mensen met en zonder arbeidsvermogen. Als je volgens UWV arbeidsvermogen hebt, zul je worden opgeroepen voor een gesprek bij de arbeidsdeskundige voor het maken van een reïntegratieplan vergelijkbaar met dat voor de huidige nieuwe wajongers (na 2010). Dat is tot 2018 nog vrijblijvend, maar als er afspraken zijn gemaakt over reïntegratie, moet je je daar wel aan houden. Ik weet niet wanneer je zou willen gaan en wanneer die gesprekken beginnen bij het UWV, maar mogelijk is het verstandiger om dat even af te wachten. Blijf hoe dan ook in overleg je met arbeidsdeskundige.

Het eerste deel van mijn antwoord gaat over verhuizen naar het buitenland trouwens. Afhankelijk van de periode dat je weg zult zijn, kun je het ook zien als vakantie. Een vakantie van langer dan vier weken in het buitenland moet je minimaal twee weken van tevoren doorgeven: http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/vakantie-doorgeven/detail/vakantie-doorgeven-met-een-wao-waz-wajong-uitkering

Maar zoals gezegd: vraag je arbeidsdeskundige, die kan je ook vertellen of UWV dit ziet als een vakantie of een (tijdelijke) verhuizing naar het buitenland?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing