Wat gebeurt er met je prijs, als je een auto wint in de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" en je kunt niet éérst die 12,5% belasting meteen betalen?
Iemand won bij de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" een auto! maar éérst moest er_12,5% _belasting_ betaald worden over de waarde van de auto, voordat de autosleutels overhandigd werden...slik...
Nou weet ik wel dat de Staatsloterij belastingvrij is en de hoogste 'winstkans' biedt, maar als je DUS bij een andere loterij een prijs wint, moet je eerst betalen, belasting betalen?!? en als je dat niet hebt... want je MOET het in de studio TER PLEKKE betalen... nou ik heb dat niet, wat gebeurt er dan? >>>je wint een auto!! en je krijgt 'm niet mee ... want je moet eerst 12,5% belasting betalen!
Beetje raar vind ik het , aan de andere kant ook weer begrijpelijk, geef de auto mee ...op je mooie blauwe ogen...
De Loterij dient van alle prijzen die meer dan 454 euro bedragen, 29% kansspelbelasting af te trekken. Deze kansspelbelasting dient door de Loterij aan de Belastingdienst afgedragen te worden. Van het bedrag dat op de rekening van de winnaar wordt overgemaakt, is de belasting dus al afgetrokken. Over prijzen 'in natura' hoeft geen kansspelbelasting te worden betaald.
Je betaald echt wel over een auto.
@hanson lees en reageer als je denkt het beter te weten
Over gewonnen geldprijzen en prijzen in >>natura<< met een waarde van meer dan € 449,- moet kansspelbelasting worden betaald. http://www.kansspelautoriteit.nl/algemene-onderdelen/serviceblok/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen/verschil-tussen/ De onjuiste informatie wordt steevast door de grote loterijen gedeeld, dit omdat als je bij HEN een prijs (in natura) wint ZIJ de te betalen belasting afdragen. ronron1212 heeft dus gelijk, in theorie, de rest in de praktijk als ze over de loterijen spreken die het bedrag over maken naar de belasting. Vandaar de verwarring.
-Als je het geld hebt, kan je weigeren en vragen om een geld bedrag voor de helft van de waarde van de prijs in natura
-Als je het geld hebt kan je dat betalen. Echter in het laatste geval ben je opgelicht. Ik zie het al voor me dat iemand met de productie met zijn pinpas 3000 euro gaat pinnen om zo een auto mee te krijgen. Kansspelbelasting betaal je normaliter ook achteraf, gewoon bij je belastingaangifte dat jaar.
Dit is geen inkomen uit arbeid. Er hoeft dus ook geen inkomstenbelasting te worden betaald. Er moet wel (daar gaat het draadje over) over de prijs kansspelbelasting worden betaald.
Als je het geldbedrag niet in één keer opmaakt, is het vermogen in Box 3, waar 1.2% belasting over moet worden betaald.
Klopt dat of niet? Dat is een kwestie van interpretatie. De loterij draagt de kansspelbelasting af over de waarde van de auto. Dus kan de loterij, naar waarheid stellen, dat de prijswinnaar geen kansspelbelasting hoeft te betalen.
Maar als men dit 'voorgeschoten' (?) bedrag verhaalt op de deelnemers (is mijn conclusie uit de vraag van vraagsteller) dan is het feitelijk de deelnemer die deze belasting betaalt. Kortom, een kwestie van interpretatie van het woord 'betalen' en slimme marketing. Ik vind dat de vermelding de oppervlakkige lezer op het verkeerde been zet, uitgaand van de juistheid van de stelling van vraagsteller.
Het genoemde percentage klopt niet. Ook verder riekt alles naar een 'urban legend', zoals al @MrTomaat aangegeven.
•De winnaar betaalt de kansspelbelasting.
In dit geval berekent u de kansspelbelasting over de waarde van de prijs.
•U betaalt de kansspelbelasting.
In dit geval berekent u de kansspelbelasting door de waarde van de prijs te vermenigvuldigen met 100/71. Voorbeeld 1: de winnaar betaalt de kansspelbelasting U organiseert een kansspel en stelt een prijs van € 3.000 ter beschikking. De kansspelbelasting is € 3.000 x 29% = € 870. U houdt de kansspelbelasting in op de prijs en de prijswinnaar krijgt € 2.130. U betaalt de kansspelbelasting aan ons. Voorbeeld 2: u betaalt de kansspelbelasting U organiseert een kansspel en stelt een prijs van € 3.000 ter beschikking. U spreekt met de prijswinnaar af dat u de kansspelbelasting voor uw rekening neemt. De prijswinnaar krijgt € 3.000. De kansspelbelasting is € 3.000 x 100/71 = € 4.225 x 29% = € 1.225. U betaalt de kansspelbelasting aan ons." Stel: winnaar betaalt kansspelbelasting.
Stel: een BMW kost eur 50.000.-. 85% daarvan is eur 42.500.-. 29% daarvan is eur 12.325.-. Uitgedrukt in een percentage van de winkelwaarde is dat 24,6%. Het percentage van 12,5% kan ik niet volgen. Het is wel ongeveer de helft van 24,6%. Zou men het belastingbedrag delen? Dan klopt het weer niet met de regel bij voorbeeld 2.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.