Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met je prijs, als je een auto wint in de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" en je kunt niet éérst die 12,5% belasting meteen betalen?

Iemand won bij de Postcodeloterij "Miljoenenjacht" een auto! maar éérst moest er_12,5% _belasting_ betaald worden over de waarde van de auto, voordat de autosleutels overhandigd werden...slik...

Nou weet ik wel dat de Staatsloterij belastingvrij is en de hoogste 'winstkans' biedt, maar als je DUS bij een andere loterij een prijs wint, moet je eerst betalen, belasting betalen?!? en als je dat niet hebt... want je MOET het in de studio TER PLEKKE betalen... nou ik heb dat niet, wat gebeurt er dan? >>>je wint een auto!! en je krijgt 'm niet mee ... want je moet eerst 12,5% belasting betalen!

Beetje raar vind ik het , aan de andere kant ook weer begrijpelijk, geef de auto mee ...op je mooie blauwe ogen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je het bedrag niet kan betalen, dan kan je het in de meeste gevallen ook om laten zetten naar een geldbedrag. Dit geldbedrag is echter vaak minder dan de waarde van de auto. Zo krijgen de mensen die een auto winnen, maar niet kunnen betalen, toch nog iets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Moet ik kansspelbelasting betalen als ik een prijs win?

Geldprijzen tot en met € 449,- zijn belastingvrij. Geldprijzen van meer dan € 449,- worden belast met 29% kansspelbelasting. De belasting wordt door de Nationale Postcode Loterij afgedragen. Als u een prijs wint, ontvangt u het nettobedrag.

Indien u op meerdere loten een geldprijs wint van  € 449,- of minder, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen. De bedragen worden dus niet bij elkaar opgeteld. Ook als u een prijs in natura wint, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen."

Zie de laatste zin.

Als dit nog steeds juist is, betekent dat dat de Postcodeloterij zelf bij naturaprijzen met een waarde boven de eur 449.- de kansspelbelasting voor haar rekening neemt.

Toegevoegd na 20 uur:
Zie echter verder mijn reacties bij de vraag en op de reactie bij mijn antwoord. Mijn voorlopige conclusie bij de Postcodeloterij:
- kansspelbelasting over alle prijzen boven een bepaald bedrag (dus ook naturaprijzen) wordt afgedragen door de loterij aan de Belastingdienst. Zoals elke Nederlandse loterij doet.
- bij prijzen in natura is het (uiteraard) onmogelijk om een nettobedrag te geven, zoals bij geldbedragen wel gaat. Daarom moet de ontvanger het kansspelbelastingbedrag betalen wat niet ingehouden kon worden op de naturaprijs.
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing