Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik naast een huurhuis in Nederland, ook een huis in Duitsland hebben?

Stel, ik ben de bewoner van een sociale huurwoning in Nederland. Nou zou ik graag in Duitsland willen werken en omdat ik daar vaak zit, ook daar willen wonen. Is het in dit geval mogelijk om mijn huis in Nederland te behouden, omdat mijn kinderen hier wonen en ik af en toe in het weekend langs kom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Uiteraard mag je in Duitsland een huis kopen, ik heb dat ook gedaan voor vakanties. Waar je wel aan moet denken is dat je vrijwel geen hypotheek kunt krijgen. De banken willen het risico niet en kennen de markt in Duitsland niet. Voor banken in Duitsland ben je ook een risico omdat je daar geen inkomsten hebt.

Zodra je een huis op het oog hebt, zou ik er enkele dagen proefwonen als dat kan. Vervolgens doe je een bod en moet je naar een notaris. DIe zorgt ervoor dat je in het Grunbuch wordt ingeschreven (soort kadaster). De kosten daarvan zijn rond de 6% van de koopprijs, afhankelijk van de deelstaat.

Zolang je de huur kunt blijven opbrengen, lijkt het huurhuis me geen probleem.
9 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De meeste (sociale) verhuurders in Nederland stellen als eis dat je ook daadwerkelijk in het huis woont.

Je op meerdere plaatsen inschrijven als bewoner is strafbaar en frauduleus; het kan je grote problemen opleveren als je op basis daarvan onterecht aanspraak maakt op bv huur- en zorgtoeslag.
tinus1969
9 jaar geleden
U mag twee adressen hebben, als u maar 1 hoofdadres hebt. Een adres waar u bereikbaar bent. Dat noemt de wet uw 'hoofdverblijf'. Het is het adres waar het centrum is van uw (sociale) leven, het adres van uw partner en/of kinderen. Uw hoofdverblijf is dus het huidige adres in Nederland.

Twee adressen aanhouden in Europa is mogelijk want de systemen zijn nog niet aabn elkaar gekoppeld. Het gevolg kan wel zijn dat u in twee landen belastingplichtig wordt, naast andere verplichtingen zoals het betalen van gemeentelijke lasten en wellicht de verplichte zorgverzekering. Als u in Duitsland gaat werken bij een Duitse werkgever zal er in Duitsland belasting over uw inkomen afgedragen worden. Laat u zich ook goed informeren over de consequenties voor uw zorgverzekering. En het is aan te raden om uw belastingaangifte uit te besteden.
fisbel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing